آرشیو یکشنبه ۲‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۴۰۵۳
جامعه
۱۷

حذف سبزیکاری با فاضلاب، در مراحل پایانی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران از کاهش سبزیکاری با فاضلاب از 741 هکتار به حدود 47 هکتار خبر داد و گفت: شناسایی، برآورد وسعت اراضی، تهیه شناسنامه و پایش مستمر مزارع سبزیکاری با فاضلاب انجام شده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمد موسوی افزود: حذف سبزی کاری با آب فاضلاب در مرحله پایانی است و اقدامات آموزشی، ترویجی، توجیهی و توانمندسازی 2250 نفر روز و نمونه برداری و تحلیل نمونه های آب، خاک و سبزی های تولیدی در مزارع هدف انجام گرفته است. افزون بر این،وی از 296 مورد تذکر و اخطار شفاهی و کتبی به کشاورزان خاطی، 62 مورد شناسایی و اخطار به کارگاه های صنفی و صنعتی آلوده کننده آب سالم کشاورزی و معرفی 28 کشاورز خاطی به شبکه بهداشت و درمان برای برخورد قانونی از طریق مراجع قضایی خبر داد.

موسوی اظهار کرد: تغییر نوع کشت 463 هکتار از سبزی و صیفی به کشت (نباتات علوفه ای و غلات) و جداسازی آب های سالم و فاضلاب، تامین آب سالم و خروج از آبیاری با فاضلاب 176 هکتار از سبزیکاری ها با احداث پنج کیلومتر کانال و لوله گذاری و یک کیلومتر پوشش کانال های فاضلاب بر نیز صورت گرفته است.

به گفته وی برای حذف شش بند فاضلاب بر و جمع آوری 21 موتورپمپ از روی رودخانه ها و کانال های فاضلاب بر و معدودسازی 25 هکتار سبزیکاری با آب های نامتعارف اقدام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران عنوان کرد: پلمب 27 واحد صنفی، قالیشویی و آلاینده آب کشاورزی، حفر 30 حلقه چاه عمیق با دبی حدود 600 لیتر در ثانیه برای تامین آب سالم جایگزین که هم اکنون تجهیز و راه اندازی آن در شرکت آب منطقه ای استان در دست اجراست.

وی یاد آور شد: تخصیص حدود سه مترمکعب در ثانیه آب از تصفیه خانه جنوب تهران برای تامین آب سالم جایگزین برای شهرستان ری و معرفی 28 کشاورز خاطی به دستگاه قضایی از طریق شبکه بهداشت و درمان شهرستان ری به منظور برخورد قانونی هم از اقدامات ماست.