آرشیو چهارشنبه ۵‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۲۰۸۵۶
اخبار کشور
۲

مسکو اعلام کرد: ایران و روسیه به زودی در مورد توافق نفتی مذاکره می کنند

وزارت انرژی روسیه از آغاز مذاکرات با ایران در زمینه خرید نفت خام ایران در ازای صادرات خدمات و کالاهای روسی در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری«ایتارتاس»، وزارت انرژی روسیه دیروز (سه شنبه) اعلام کرد که نشست کمیسیون بین دولتی روسیه - ایران در زمینه همکاری های تجاری - اقتصادی که قرار است در جریان آن موضوع فروش نفت ایران به روسیه بررسی شود، در تاریخ 9 سپتامبر (18 شهریور) در مسکو برگزار خواهد شد.

«الکساندر نوواک» وزیر انرژی روسیه در اوایل ماه آگوست (اواخر مرداد) اعلام کرده بود که روسیه ممکن است در سازماندهی انتقال نفت خام ایران مشارکت کند. وی گفته بود: «حجم دقیق انتقال نفت ایران بر اساس نیاز بازار انرژی بعدا تعیین خواهد شد.»

به گفته نوواک، افزایش حجم مبادلات بازرگانی بین دو کشور بر اساس افزایش صادرات کالاها و خدمات روسی به ایران در زمینه متالورژی، معدن، خودرو، مهندسی مکانیک و کشتی سازی، برق، پتروشیمی، زیرساخت ها، حمل و نقل، مجتمع کشت و صنعتی و صنایع دارویی برنامه ریزی شده است.

مهدی سنایی سفیر ایران در مسکو نیز در صفحه فیسبوکش نوشت: در حالی که کمیسیون مشترک اقتصادی تا دو هفته دیگر با حضور مقامات دولتی و چند صد تن از نمایندگان بخش خصوصی دو کشور در تهران برگزار می شود، این هفته نیز شاهد رفت و آمد قابل توجهی میان مسکو و تهران هستیم.

به گفته وی روز دوشنبه دکتر فرهادی رئیس هلال احمر ایران به دعوت همتای روس خود و همچنین گروه دبیرخانه خزر در وزارت خارجه به همراه دکتر ممتاز برای شرکت در دور سی و هشتم نشست خزر وارد مسکو شدند. چهارشنبه نیز رحیم پور معاون وزیر خارجه و همچنین چند تن از مسئولین سازمان انرژی اتمی به دعوت طرف روس وارد روسیه می شوند. سفر دکتر ظریف، وزیر امور خارجه به مسکو در این هفته البته از برجستگی خاصی در این میان برخوردار است.