آرشیو پنجشنبه ۶‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۵۷۲۹
اجتماعی
۴

نشست فعالان رسانه ای در مورد پیش نویس قانون سازمان نظام رسانه ای

تعدادی از حقوقدانان و استادان رشته روزنامه نگاری در نشستی تخصصی پیش نویس قانون سازمان نظام رسانه ای را که اخیرا از سوی دفتر برنامه ریزی و مطالعات رسانه های وابسته به معاونت مطبوعات وزارت ارشاد با هدف جمع آوری نظرات اصحاب رسانه و فعالان این حوزه منتشر شده است، بررسی کردند.

به گزارش مهر، نشست تخصصی بررسی پیش نویس قانون سازمان نظام رسانه ای جمهوری اسلامی ایران از منظر رعایت حقوق رسانه و مصالح عمومی عصر دیروز به میزبانی کمیسیون حقوق بشر اسلامی و با حضور جمعی از صاحبنظران این عرصه در محل تالار اجتماعات این کمیسیون در تهران برگزار شد.

یونس شکرخواه استاد رشته روزنامه نگاری هم در سخنان خود با اشاره به تفاوت های ماهوی حرفه روزنامه نگاری با دیگر مشاغل گفت: ما مانند پزشکان که ممکن است عمل جراحی آنها روی یک بیمار منجر به فوت او شود، کسی را نکشته ایم و نمی کشیم که حالابخواهد سازمانی مانند سازمان نظام پزشکی برای ما تشکیل شود.

این استاد رشته روزنامه نگاری همچنین با اشاره به آنچه قوانین بسیار سختگیرانه ای که از درون صنف مطبوعات و با هدف کنترل و نظارت بر عملکرد آنها ایجاد شده است، گفت: ما نه دشمن دولت هستیم و نه دوست دولت. ما به دنبال این هستیم که به قاعده بازی وفادار باشیم.

کسری نوری سردبیر روزنامه شهروند نیز ضمن اعلام مخالفت با تشکیل یک سازمان نظام صنفی برای رسانه ها، ادعای واگذاری امور به تشکل های صنفی را شعاری که اندک اندک در حال تبدیل شدن به یک کاریکاتور است، توصیف کرد.

حسن نمک دوست تهرانی استاد رشته روزنامه نگاری هم پیش نویس قانون سازمان نظام رسانه ای را به لحاظ نوشتاری و هم به لحاظ ماهوی مورد انتقاد قرار داد و آن را نشانه بیگانگی تدوین کنندگان این متن با مفهوم و معنای رسانه دانست.

وی همچنین با طرح این سوال که اساسا چرا یک سازمان صنفی و غیردولتی باید توسط دولت تشکیل شود به نحوه ترکیب اعضای تشکیل دهنده این سازمان اشاره کرد و سنگینی وزنه دولت را در آن نشان دهنده غیردولتی نبودن چنین سازمانی دانست.