آرشیو پنجشنبه ۶‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۵۷۲۹
سینمای ایران
۸
در یک نگاه

اکران فیلم های مخاطب خاص در 8 سال گذشته

- سال 86: هیچ فیلمی اکران نشد.

- سال 87: در میان 40 فیلم اکران شده تنها «مینای شهر خاموش» کار امیرشهاب رضویان را می توان در این چارچوب معنا کرد، این فیلم در اکران عمومی ردیف 25 از 40 را به خود اختصاص داد.

- سال 88: در این سال 50 فیلم روی پرده رفتند که از میان آن ها 4 فیلم شبانه (کیوان علیمحمدی و امید بنکدار)، یک وجب از آسمان (علی وزیریان)، شاعر زباله (محمد احمدی) و در میان ابرها (روح الله حجازی) به فضای آثار تجربه گرا و خلاقانه نزدیکتر هستند. همه این آثار از نظر فروش بعد از رتبه 29 قرار دارند.

- سال 89: تنها یک فیلم مستند را می توان در میان 58 فیلم اکران شده پیدا کرد، جدا از «آسمان آبی» (غزاله سلطانی)، هیچ فیلمی برای مخاطبان خاص در جدول اکران سالانه وجود نداشت.

- سال 90: «شبانه روز» هم مثل «شبانه» اثری ساختارگرا و خلاقانه از کیوان علیمحمدی و امید بنکدار است، اما به دلیل بهره گیری از چهره های مشهور سینما در ردیف 25 جدول فروش قرار گرفت. دیگر فیلم با رویکرد «هنر و تجربه»، «شیرین» ساخته مشهور عباس کیارستمی است که با 9 میلیون فروش در انتهای جدول 62 فیلم اکران شده قرار دارد.

- سال 91: «پله آخر» ساخته علی مصفا که مورد تحسین جشنواره های داخلی و خارجی قرار گرفته به دلیل شهرت کارگردان و همسرش لیلاحاتمی مورد توجه نسبی مخاطبان قرار گرفت و در رتبه 25 جدول فروش 54 فیلم اکران شده سال قرار گرفت.

- سال 92: «کلاس هنرپیشگی» ساخته آخر علیرضا داوودنژاد با آنکه اثری تجربه گرا محسوب می شود، اما به واسطه حضور یکی دو بازیگر مشهور (رضا داوودنژاد و احترام سادات حبیبیان) که اعضای خانواده داوودنژاد بودند، به عنوان اثری معمولی روی پرده رفت و با این حال در رتبه 41 جدول 58 فیلم اکران شده سال قرار گرفت.

- سال 93: قرار است براساس طرح اکران فیلم های هنر و تجربه آثاری با قالب های تعریف شده برای مخاطبان خاص و در سینماهای خاص به نمایش درآید.