آرشیو پنجشنبه ۶‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۲۰۹۹
جهان
۱۵

«غزه» پس از آتش بس

50روز جنگ در غزه، به کشته شدن دوهزارو413 فلسطینی و حدود 111هزار زخمی انجامیده است. اولین آمار منتشرشده پس از اعلام آتش بس در نوار غزه، حاکی است اسراییل بیش از 60 هزار و 664 بار به غزه حمله کرده که هشت هزارو210حمله موشکی، 15هزارو739هزار حمله دریایی و 36هزارو 715مورد آنها، حملات توپخانه ای بوده اند. در طول این حملات، دوهزارو358 منزل به شکل کلی تخریب و 13هزارو644 منزل نیز به صورت جزیی آسیب دیده اند و بیش از نیم میلیون فلسطینی در اثر این حملات، آواره شده اند و بیشتر آنها در 90پناهگاه وابسته به سازمان ملل زندگی می کنند. حجم خسارت های اقتصادی واردشده به غزه، سه میلیاردو460میلیون دلار برآورد شده است. همچنین حدود 70اسراییلی در جریان این درگیری ها به هلاکت رسیده اند.

موج شادی ساکنان غزه نشان می دهد آنها بر این باورند آتش بسی که از سه شنبه میان حماس و اسراییل به اجرا درآمده، متفاوت از آتش بس های قبلی است. اما مشکل می توان پیش بینی کرد چنین توافقی تا چه زمان دوام بیاورد؛ همان طور که آتش بس مورد توافق در اوایل ماه آگوست که به نظر می رسید پایدار باشد، چند روز بیشتر دوام نیاورد اما دست کم از شدت حملات کاسته شد. در شرایط فعلی، این شانس وجود دارد که محاصره تا حدودی بشکند و امکان سفر و تجارت مهیا شود؛ به این ترتیب با بازشدن بخشی از ایست های بازرسی مرزی، ساخته شدن یک بندر و اجازه ماهیگیری به ساکنان غزه و ورود کمک های بشردوستانه و مذاکره برای آزادی زندانیان، فضا به شکل قابل توجهی تغییر خواهد کرد.

مسلما مذاکرات به طول خواهد انجامید و پیچیده هم خواهد بود و حتی ممکن است با خشونت های جدیدی همراه باشد. به عبارت دیگر ممکن است دوباره اوضاع به وضعیت غیرقابل تحملی باز گردد که برای هیچ یک از طرفین، تحمل آن آسان نخواهد بود. خشونت شدیدی که اسراییلی ها در غزه نشان دادند آنگونه که برخی تحلیلگران پیش بینی کرده بودند به انتفاضه ای دیگر نینجامید اما حداقل «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسراییل در نظرسنجی ها محبوبیت خود را به شدت از دست داده و این به این معناست که حتی در نظر خود اسراییلی ها هم این درگیری ها، بی اندازه خشونت بار و طولانی بوده است. در نهایت اینکه هرچند در فضای سیاسی از آرامش اوضاع سخن می گویند اما آینده به احتمال زیاد چرخه ای دایمی از ناآرامی خواهد بود.