آرشیو پنجشنبه ۶‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۵۷۲۹
بین الملل
۲۱

توقف روند بازشماری آرای انتخابات در افغانستان

به دنبال خروج تیم های انتخاباتی عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری از روند بازشماری آرای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان و توقف این روند بحران انتخابات در این کشور وارد مرحله تازه ای شد.

عبدالرحمان هوتکی، معاون کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان توقف روند بررسی آرای انتخابات ریاست جمهوری راتایید کرد. هوتکی علت توقف بررسی آرای انتخابات ریاست جمهوری را مشورت دهی به گروه های کاری بررسی خواند. او همچنین گفت ادامه دار شدن روند و جنجال های انتخاباتی تاثیر منفی بر ابعاد مختلف زندگی مردم خواهد گذاشت این در حالی است که کمیسیون مستقل انتخابات امیدوار است که ستاد اصلاحات و همگرایی به روند باز گردد و بررسی آرا بزودی از سر گرفته شود.

به گزارش ایرنا، داود سلطان زوی عضو ارشد تیم انتخاباتی اشرف غنی احمدزی در نشست خبری در کابل اعلام کرد به دنبال خروج تیم انتخاباتی عبدالله عبدالله از مشارکت در تجمیع و ابطال آرای مشکوک، سازمان ملل نیز از تیم انتخاباتی اشرف غنی احمد زی خواست در این روند مشارکت نکند و ادامه کار را به ناظران بین المللی بسپارند. این عضو ارشد اعلام کرد تجمیع و ابطال آرای مشکوک انتخابات از این پس با حضور ناظران ملی و بین المللی و تحت نظارت سازمان ملل متحد ادامه خواهد یافت. سازمان ملل متحد وعده داده که با شفافیت کامل به روند انتخابات در این کشور پایان دهد.

با این حال ستاد عبدالله عبدالله اعلام کرده که در صورت عدم پذیرش خواسته هایشان در خصوص شیوه ابطال آرا، ناظران خود را از روند تجمیع و ابطال آرای مشکوک خارج خواهد کرد. فضل احمد معنوی، مسئول گروه فنی ستاد انتخاباتی اصلاحات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله گفت نمایندگان این ستاد تصمیم گرفته اند به کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان نروند و ادامه کار را «از خانه های خود» دنبال می کنند. او افزود ستاد انتخاباتی آقای عبدالله مدت زمان برای رسیدگی به خواسته هایشان را محدود دانسته و معتقدند نبود زمان مناسب باعث عدم رسیدگی به خواسته هایشان شده است.

پیشترحامد کرزای رئیس جمهوری افغانستان اعلام کرده که مراسم تحلیف ریاست جمهوری در 11 شهریورماه پس از یک ماه تاخیر برگزار خواهد شد و هیچگونه تاخیری در این تاریخ صورت نخواهد گرفت.