آرشیو پنجشنبه ۶‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۴۰۵۷
جهان
۶

خانه تکانی سیاسی در فرانسه

مانوئل والس، نخست وزیر فرانسه، سه شنبه شب اسامی وزیران کابینه جدید خود را اعلام کرد و همان طور که پیش بینی می شد، وزیران معترض به سیاست های اقتصادی فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه از ترکیب دولت حذف شدند.

به گزارش ایرنا، در ترکیب کابینه جدید امانوئل ماکرون، بانکدار و از مشاوران اولاند جایگزین آرنو مونتبورگ، وزیر اقتصاد شد که پیشتر دنباله روی فرانسه از سیاست ریاضت اقتصادی تحمیلی آلمان را مورد انتقاد قرار داده بود.

نجاه فالو بلقاسم نیز جانشین بنوآ آمون وزیر آموزش ملی فرانسه شد که وی نیز در اظهاراتی، سیاست اقتصادی و بودجه ای رئیس جمهور و نخست وزیر را مورد انتقاد قرار داده بود. همچنین فلور پلرن نیز جای اورلی فیلیپتی وزیر فرهنگ را گرفت که با اعلام حمایت از وزیران اقتصاد و آموزش ملی در نامه ای سرگشاده به واکنش ترمیم کابینه برای حذف مخالفان، اعتراض و خروج خود را از ترکیب دولت اعلام کرده بود.

والس روز دوشنبه گذشته پس از اعلام استعفای کابینه در واکنش به انتقاد وزیران، مجددا از سوی اولاند مسئول تشکیل کابینه ای شد که اعضای آن باید بر پایه موازین هماهنگ و انسجام در نگرش کلان سیاسی و اقتصادی اولاند انتخاب می شدند.