آرشیو شنبه ۸‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۲۰۸۵۸
صفحه آخر
۱۲

سوگند اردوغان در پارلمان به عنوان رئیس جمهور ترکیه

مراسم سوگند ریاست جمهوری ترکیه در پایتخت با درگیری میان تظاهرکنندگان و پلیس در شهر اسلامبول همراه شد.

به گزارش ایسنا، «رجب طیب اردوغان» روز پنجشنبه به عنوان دوازدهمین رئیس جمهور ترکیه در مجلس این کشور سوگند یاد کرد. شماری از فرستادگان بلندپایه کشورهای جهان در این مراسم حضور داشتند. اردوغان که خود را یک محافظه کار دموکرات می داند، در این مراسم طبق قانون اساسی، سوگند یادکرد که برای حفظ اصول لائیسم و آموزه های «آتاتورک» موسس دولت مدرن ترکی بکوشد. اردوغان با رای مستقیم 52درصد از آراء افراد واجد شرایط رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد.

تا پیش از این رئیس جمهور در ترکیه توسط نمایندگان مجلس انتخاب می شد و بیشتر نقش تشریفاتی داشت. با توجه به اصلاحات صورت گرفته در قانون اساسی، نظام سیاسی ترکیه از پارلمانی به ریاستی درحال تحول است و از این پس، نخست وزیر مجری اوامر رئیس جمهور خواهد بود.

اردوغان ساعاتی پس از مراسم سوگند، «احمد داود اوغلو» وزیر خارجه سابق را مامور تشکیل کابینه کرد. هم اردوغان و هم اوغلو طی 48 ساعت اخیر اعلام کردند که ترکیه به سمت عضویت در اتحادیه اروپا حرکت می کند و روند آشتی دولت آنکارا با کردهای ترکیه نیز ادامه می یابد.سران اتحادیه اروپا تاکنون به بهانه های مختلف از عضویت ترکیه در این اتحادیه سرباز زدند.

اما، مراسم سوگند اردوغان در مجلس با حاشیه نیز همراه بود؛ همه نمایندگان عضو حزب مخالف «جمهوریخواه خلق» همزمان با ورود اردوغان به مجلس، جلسه را ترک کردند.

از شهر اسلامبول نیز خبر رسید پنجشنبه همزمان با مراسم سوگند در آنکارا، صدها نفر تظاهرات کردند و اردوغان را در شعارهای خود به فسادمالی متهم کردند.این تظاهرات که در میدان «تقسیم» برگزار شد، به درگیری میان معترضان و پلیس انجامید.

پلیس برای متفرق کردن معترضان، از گاز اشک آور و ماشین های آب پاش استفاده کرد.

خبرهای تکمیلی از ترکیه حاکی است، داود اوغلو فهرست اعضای کابینه آتی خود را درکاخ ریاست جمهوری تقدیم اردوغان کرد. در ارتباط با اینکه آیا نمایندگان مجلس مثل سابق باید به کابینه رای اعتماد بدهند یا نه گزارشی نرسیده، اما به نظر می رسد با توجه به اصلاحات قانون اساسی، مجلس ترکیه قدرت سابق را ندارد.