آرشیو شنبه ۸‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۲۰۸۵۸
ورزشی - اخبار کشور
۹

رئیس بانک مرکزی: فرمان رهبری موجب رونق اقتصادی می شود

اجرای فرمان رهبر فرزانه انقلاب اسلامی مبنی بر خروج بانک ها از بنگاهداری موجب رونق تولید و اشتغال می شود.

خرم آباد - خبرنگار کیهان:

رئیس کل بانک مرکزی با بیان این مطلب افزود: نظام بانکی در راستای همراهی با سیاست های کلان اقتصادی دولت و بکارگیری همه امکانات در جهت رشد تولید و اشتغال مکلف شده است از بنگاهداری بیرون بیاید.

ولی الله سیف خاطرنشان کرد: بانک های کشور موظف شده اند ظرف دو هفته آینده لیستی از بنگاه هایی که مستقیم و غیرمستقیم در مالکیت آنهاست ارائه کنند و برنامه هایشان را برای امسال و سال های بعد اعلام کنند.

وی با بیان این مطلب که یک بانک حداکثر 40 درصد سرمایه اش را می تواند در جاهای مختلف سهام داشته باشد و نامحدود نیست، افزود: به دلیل اینکه حجم زیادی از سهام بانک ها ممکن است مشکلات زیادی در بازار ایجاد کند برای خروج آنها از بنگاهداری سه سال زمان تعیین شده است.

سیف گفت: تعدادی از بانک ها از اصول بانکداری عدول کرده اند و مرتکب تخلف شده اند که طی بخشنامه ای اعلام کرده ایم ظرف مدت سه سال به حد نصاب قابل قبول بانک مرکزی برگردند.

سیف اعلام کرد: توان اعطای تسهیلات 240 هزار میلیارد تومانی بانک ها در سال 93 با اتخاذ تدابیری به 280 هزار میلیارد افزایش یافته است که یکی از راه های خروج بانک ها از بنگاهداری است.

رئیس کل بانک مرکزی وجود فساد در پرداخت تسهیلات توسط برخی مسئولان بانک ها را از علل عدم وصول مطالبات معوقه بانکی برشمرد و اضافه کرد: فروش مستغلات و املاک، پیگیری و تعیین تکلیف مطالبات معوقه و افزایش سرمایه از جمله راهکارهایی است که برای خروج بانک ها از فعالیت های بنگاهداری در نظر گرفته ایم.

سیف با اعلام خبر تشکیل کمیته هایی در بانک مرکزی و یکایک سایر بانک ها برای پیگیری مطالبات معوق و لاوصول آنها، گفت: پرونده هایی که ممکن است مفاسدی در آن باشد برای پیگیری جداگانه به قوه قضائیه منعکس می شود که تاکنون 575 پرونده را به قوه قضائیه داده ایم و مبلغ آنها حدود 27 هزار میلیارد تومان بوده است.

سیف گفت: با تسهیلات 280 هزار میلیارد تومان امسال هیچ پروژه جدیدی شروع نمی شود و تنها به پروژه های بالای 80 درصد پرداخت می شود که البته این تصمیمات سرمایه گذاری پروژه های خارجی را شامل نمی شود.