آرشیو سه‌شنبه ۱۱‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۴۰۶۱
صفحه اول
۱

وزارت نفت:تحریم شرکت های جدید نفتی، نقض رسمی توافق ژنو است

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران با بیان این که با تحریم شرکت های جدید، آمریکا توافق ژنو را رسما نقض کرده است، گفت: دو شرکت به دلیل همکاری با ایران در زمینه فروش میعانات گازی به فهرست تحریم ها افزوده شد.

به گزارش شانا، سیدمحسن قمصری با اشاره به این که شرکت فایلاکا پترولیوم طی هفته گذشته ایران را در جریان فشار های آمریکا قرار داده بود، اظهار کرد: با تحریم این شرکت، آمریکا توافق ژنو را رسما نقض کرده است.

وی با یادآوری این که میعانات گازی ایران پیشتر نیز در فهرست تحریم بوده است، تصریح کرد: ایران طبق روال معمول به کار خود در زمینه فروش نفت و میعانات گازی ادامه می دهد، اگرچه کمی با مشکل مواجه می شود. از سوی دیگر، معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت با اشاره به برنامه های ایران برای از سرگیری سوآپ، گفت: قزاقستان بیشتر از دیگر کشورها به احیای سوآپ تمایل دارد، اما هنوز به مرحله قرارداد نرسیده است و مذاکرات ادامه دارد. علی ماجدی در گفت وگو با ایرنا با بیان این که ایران به دنبال احیای سوآپ است، افزود: مشکلی که پیش روی طرح احیای سوآپ وجود دارد این است که شرکت هایی که از توقف سوآپ ضربه خوردند، هنوز برای ازسرگیری آن راضی نشده اند. وی ادامه داد: مذاکراتی نیز با ترکمنستان برای سوآپ فرآورده های نفتی انجام شده است، اما برای عقد قرارداد بلندمدت و کلان، قزاق ها بیشتر تمایل دارند.