آرشیو سه‌شنبه ۱۱‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۴۰۶۱
جهان
۶

فرودگاه لوهانسک اوکراین به دست جدایی طلبان افتاد

فرودگاه شهر لوهانسک در شرق اوکراین روز گذشته شاهد درگیری های شدید میان نیروهای ارتش و جدایی طلبان طرفدار روسیه بود.

به گزارش بی.بی.سی، پس از چند ساعت درگیری شدید میان طرفین، نیروهای ارتش مجبور به عقب نشینی شدند و به این ترتیب کنترل فرودگاه به دست جدایی طلبان افتاد.

این اتفاق در حالی رخ می دهد که نیروهای جدایی طلب طی چند روز گذشته توانسته اند بخش هایی از جنوب بندر ماریوپل در شرق اوکراین را نیز به تصرف خود درآورند. از شهر شرقی دونتسک نیز خبر می رسد فرودگاه این شهر روز گذشته شاهد درگیری های شدید میان جدایی طلبان و نیروهای اوکراینی بود. بنا به اعلام نیروهای جدایی طلب، دو گردان از نیروهای ارتش در اطراف این فرودگاه محاصره شده اند.

پیش از این منابع خبری یکشنبه شب اعلام کرده بودند ده ها نفر از شورشیان جدایی طلب شرق اوکراین در آستانه مبارزه با نظامیان ارتش این کشور، مهمات و تسلیحات موردنیاز خود را در حومه شهر دونتسک آماده کرده بودند.

در همین زمینه، سرکرده یکی از گروه های شورشی هوادار روسیه به شبکه ای.پی.تی.ان گفت چند دستگاه خودرو و اتوبوس حامل شورشیان، عازم فرودگاه دونتسک است.

در بحبوحه این درگیری ها، تنش ها میان روسیه و اوکراین بیشتر شده است. از یک سو مقامات اوکراینی از حضور نیروهای روس در مناطق شرقی سخن می گویند و از سوی دیگر، مقامات مسکو می گویند سیاستمداران کی یف تمایلی برای مذاکره با جدایی طلب ها ندارند.

بر همین اساس، پترو پوروشنکو، رئیس جمهور اوکراین روز گذشته در جریان یک سخنرانی، روسیه را به مداخله نظامی مستقیم در شرق اوکراین متهم کرد. از سوی دیگر، وزیر دفاع اوکراین نیز یکشنبه شب تاکید کرد نیروهای نظامی روسیه در دونتسک و لوهانسک حضور دارند.

در مقابل، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت: رهبری کنونی اوکراین نمی خواهد مذاکرات سیاسی اساسی با جدایی طلبان شرق کشورش داشته باشد.

در همین حال، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز روز گذشته گفت مسکو در بحران اوکراین مداخله نظامی نخواهد کرد و از آمریکا و اتحادیه اروپا نیز خواست کی یف را به توقف کاربرد سلاح های سنگین مجاب کنند.