آرشیو سه‌شنبه ۱۱‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۴۰۶۱
اقتصاد
۴

راه اندازی سیستم هوشمند ترانزیت در گمرکات کشور

رئیس کل گمرک ایران از راه اندازی سیستم هوشمند ترانزیت در گمرکات کشور خبر داد و گفت: این سیستم بیش از 95 درصد حمل و نقل ترانزیتی کشور را تحت پوشش قرار می دهد.

به گزارش ایرنا، مسعود کرباسیان دیروز در سمینار بین المللی کارنه تیر که با حضور رئیس اتاق بازرگانی ایران، مدیران ارشد اتحادیه جهانی حمل و نقل بین المللی جاده ای (ایرو) و مدیران موسسه ضامن و صادرکننده کارنه تیر افغانستان و امارات متحده عربی برگزار شد، تصریح کرد: جایگاه ایران در منطقه به لحاظ حمل و نقل بسیار مهم و تاثیرگذار است و کریدورهای شمال جنوب و شرق غرب بیانگر اهمیت نقش اصلی ایران در ترانزیت منطقه است.

کارنه تیر (TIR carnet) سندی است گمرکی که برای ترانزیت بین المللی کالادر چارچوب کنوانسیون تیر (TIR) در کشور مبدا صادر می شود و به موجب آن کالادر وسیله نقلیه جاده ای به طور پلمپ شده از خاک کشورهای بین راه عبور می کند و تا مقصد نیازی به انجام تشریفات گمرکی مربوط به ترانزیت در مرزهای ورودی و خروجی این کشورها طبق قوانین داخلی آنها نخواهد بود.

رئیس کل گمرک ایران با بیان این که در سال گذشته بیش از 12 میلیون تن کالااز کشور ترانزیت شده است، گفت: حجم ترانزیت کالانیز در پنج ماهه نخست سال جاری پنج میلیون و 500 هزار تن بوده است.

وی افزود: در شرایط فعلی 15 درصد حجم ترانزیت کشور تحت پوشش کارنه تیر بوده و با امضای توافق نامه ای که به امضای اتاق ایران و گمرک رسید، این میزان به 30 درصد افزایش خواهد یافت.