آرشیو شنبه ۱۵‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۲۰۸۶۴
اقتصادی
۴

معاون وزیر نیرو خبر داد: احداث نیروگاه برق در جزیره ابوموسی

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی اعلام کرد: در جزیره ابوموسی نیروگاه برق 10 مگاواتی احداث می شود.

به گزارش فارس، هوشنگ فلاحتیان با تشریح برنامه های جدید ساخت و توسعه نیروگاه های برق در جزایر ایرانی خلیج فارس گفت: یک نیروگاه برق 10 مگاواتی با سرمایه بخش خصوصی در جزیره ابوموسی احداث می شود.

وی افزود: تجهیزات این طرح حمل و نصب شده و بر اساس برنامه ریزی های انجام گرفته در دو تا سه ماه آینده به بهره برداری می رسد.معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به راه اندازی اولین نیروگاه تولید همزمان آب شیرین و برق در ایران ادامه داد: این نیروگاه که در جزیره قشم قرار دارد ظرفیت تولید 50 مگاوات برق را داراست.

فلاحتیان افزود: این نیروگاه تا چند سال آینده مشکل آب و برق جزیره قشم را به طور کامل مرتفع می کند.

وی از ساخت حداقل 500 مگاوات نیروگاه با سرمایه بخش خصوصی در جزیره قشم ظرف سال های آینده خبر داد و گفت: سرمایه گذاران می توانند روی کمیت آب این جزیره جهت توسعه گردشگری، صنعت و سایر فعالیت ها حساب باز کنند.

معاون وزیر نیرو یادآور شد: نیروگاه های جزیره کیش و ابوموسی فقط مختص به این مناطق است اما نیروگاه هایی که در قشم مستقر شده از طریق خط 230 کیلوولت بندرعباس- قشم تبادل انرژی دارد.

پروژه تولید همزمان برق و آب قشم برای نخستین بار در کشور با هدف صرفه جویی در مصرف سوخت های فسیلی و بالابردن بازده نیروگاه های گازی به ظرفیت 50 مگاوات برق و 18000 متر مکعب آب شیرین از سال 1390 بسترسازی و احداث شد. با توجه به ساخت داخل بودن این تجهیزات (به ویژه آب شیرین کن)، به واردات سامانه های دیگر آب شیرین کن ها که عمدتا در انحصار کشورهای آمریکا و ژاپن و رژیم صهیونیستی است، نیازی نیست.