آرشیو شنبه ۱۵‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۴۰۶۴
سیاسی
۲

آتش بس در اوکراین

نمایندگان اوکراین و استقلال طلبان پس از پایان مذاکرات مینسک بر سر آتش بس به توافق رسیدند و این آتش بس از ساعت 18 دیروز به وقت کی یف به اجرا درآمد.

به گزارش فارس و به نقل از خبرگزاری اینترفاکس، پترو پروشنکو، رئیس جمهور اوکراین و سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز با صدور بیانیه هایی، امضای این موافقت نامه را تائید کردند.

به گفته خبرنگاران، این قرارداد متشکل از 12 بند است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقامات کی یف می گویند که براساس بندهای این توافق نامه، سربازان روس باید از خاک اوکراین خارج شوند و تا مرزهای کشور خود عقب نشینی کنند. رئیس جمهور اوکراین نیز با صدور فرمانی به رئیس ستاد مشترک ارتش کشورش، از آنها خواست از ساعت 18 دیروز، مفاد آتش بس را اجرایی کنند.

وی همچنین خواستار کنترل موثر نحوه اجرای آتش بس از سوی جامعه بین الملل شد. این اخبار در حالی منتشر شد که عصر دیروز، شبکه خبری سی. ان. ان از شدت گرفتن درگیری توپخانه ارتش اوکراین و استقلال طلبان برای تسلط بر شهر بندری ماریوپول خبر داده بود. خبرنگار بی. بی. سی هم دقایقی پس از امضای آتش بس گفته بود که صدای فرود بمب در ماریوپول همچنان شنیده می شود.

نمایندگان مسکو، کی یف و استقلال طلبان شرق اوکراین دیروز با حضور در نشستی مشترک در مینسک پایتخت بلاروس، بر سر نحوه آتش بس و صلح در این کشور شرق اروپا گفت وگو کردند. در همین حال به گزارش واحد مرکزی خبر و به نقل از رویترز، آنگلامرکل، صدراعظم آلمان روز جمعه گفت اگر بحران در اوکراین کاهش یابد، تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه ممکن است به حال تعلیق درآید.