آرشیو یکشنبه ۲۳‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۲۰۸۷۱
اقتصادی
۴

برای نخستین بار در کشور صورت می گیرد: تولید دفترچه درسی با کاغذ مکانیکال

تولید دفترچه های مکانیکال برای نخستین بار در کشور آغاز شد.

نعیم اصغری تولیدکننده این دفترچه ها در داخل با بیان این مطلب گفت: هدف از تولید این دفترچه ها که با تلاش کارشناسان داخلی صورت گرفته، تولید و عرضه کاغذ ایرانی با محور سلامت مصرف کنندگان و ترغیب تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی به تمرکز و تولید کالای با کیفیت ایرانی و همچنین ترویج فرهنگ مصرف و تولید این محصول بین سایر شرکت های داخلی است. به گفته وی، با برنامه ریزی صورت گرفته امسال 50 میلیون جلد از این دفترچه ها در کشور تولید و به زودی روانه بازار خواهد شد.

اصغری در ادامه به تفاوت دفترچه های تولید شده با کاغذ مکانیکال و کاغذ های سفید موجود در بازار اشاره و تصریح کرد: رفلکس نور کاغذهای مکانیال 35 درصد کمتر از کاغذهای سفید است بنابراین استفاده از این کاغذها در دفاتر و کتاب ها آسیب کمتری به چشم وارد می کند.

مدیرعامل پدیده مبتکران تجارت ادامه داد: استفاده از این کاغذ از نظر اقتصادی و مسائل زیست محیطی نیز مقرون به صرفه تر است چرا که برای تولید یک کیلو کاغذ سفید باید از 3 کیلوگرم چوب استفاده کرد اما از هر 1/5 کیلوگرم چوب، یک کیلو کاغذ مکانیکال به دست می آید.

وی در خصوص نرخ این دفاتر گفت: به رغم امتیازات ویژه دفترچه های تولیدی این شرکت برای سلامت انسان، بهای آن نیز 40 درصد ارزان تر از دفترچه های تولیدی با کاغذ سفید است. اصغری نیاز کشور را سالانه حدود 250 میلیون جلد دفترچه دانست و افزود: در حال حاضر با توجه به اهمیت موضوع برای چاپ کتب درسی برخی از مقاطع تحصیلی نیز از کاغذهای مکانیکال استفاده می شود. یادآور می شود قیمت دفترچه های مکانیکال 100 برگ 1680 تومان اعلام شده در حالی که قیمت نوع خارجی آن در بازار 2500 تا 2700 تومان است.