آرشیو یکشنبه ۲۳‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۲۰۸۷۱
اخبار کشور
۲

سی ان ان مطرح کرد: نقش ایران برای مقابله بین المللی با داعش کلیدی است

سی ان ان تصریح کرد برای مقابله بین المللی با تروریست های داعش باید به نقش ایران توجه شود زیرا ایران بازیگر مهمی در منطقه است.

سی ان ان در گزارشی با اشاره به موضوع ائتلاف جهانی علیه داعش می نویسد: مقامات عراقی معتقدند کشورهای منطقه باید نقش خود را در این حوزه ایفا کنند و درنتیجه ایران باید در این عرصه حضور داشته باشد. آن ها می گویند نمی توان با مقامات عربستان سعودی یا ترکیه در این باره به گفتگو پرداخت اما ایران را در حاشیه قرار داد. از منظر مقامات عراقی، ایران باید در این زمینه مشارکت بیشتری داشته باشد.

علاوه بر این، وزیر امور خارجه فرانسه از ایران و تمام کشورهای منطقه خواست تا در نبرد علیه داعش به کشورهای غربی بپیوندند.به گزارش خبرگزاری فرانسه، لوران فابیوس، وزیر امور خارجه این کشور،به کمیته پارلمانی فرانسه گفت که پاریس مایل است ایران، کشورهای عرب منطقه و نیز تمام اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به این «عملیات» بپیوندند.پیش از این نیز، دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، خواستار همکاری ایران و عربستان برای مقابله با گروه داعش شده بود.

به گزارش فارس،وزیر خارجه بحرین نیز در سخنانی ضمن ستایش از ایران خواهان حضور این کشور در اجلاس بین المللی پاریس در هفته جاری شد. براساس این گزارش، شیخ خالد اظهار داشت که ایران کشوری مهم در منطقه است و شرکت در اجلاس روز دوشنبه پاریس در نبرد علیه داعش سودمند است.

با وجود اذعان مقامات کشورهای جهان به نقش کلیدی ایران در مبارزه علیه داعش، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا درخصوص حضور ایران در کنفرانس فرانسه که قرار است این ماه درباره عراق برگزار شود، مدعی شد: هیچ کس با من درباره حضور ایران تماس نگرفته و درخواستی مطرح نکرده است اما من فکر می کنم تحت این شرایط کنونی به چندین دلیل، حضور ایران درست نباشد. به واسطه موضوعات دیگری که روی میز قرار دارد و مربوط به تعامل ایران در سوریه و مکان های دیگر می شود، حضور ایران مناسب نیست. البته من نمی دانم که در صورت دعوت های فرانسه این موضوع به چه شیوه ای خواهد بود.

ادعای وزیر امور خارجه آمریکا در حالی است که دولت این کشور از حامیان اصلی داعش بوده است و در حقیقت، این گروه تروریستی محصول سیاست های آمریکا در منطقه است.