آرشیو یکشنبه ۲۳‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۴۰۷۱
جهان
۶

مشعل: حماس دولت در سایه نیست

رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی(حماس) با رد این که حماس یک دولت در سایه باشد، تاکید کرد فلسطینیان برای تحقق آشتی ملی نیازی به واسطه و میانجی ندارند، زیرا آنها با یکدیگر قطع ارتباط نکرده اند.

به گزارش ایرنا و به نقل از رسانه های خبری، خالد مشعل که در صدر هیاتی به تونس سفر کرده است، روز جمعه در یک کنفرانس خبری پس از دیدار با منصف مرزوقی رئیس جمهور تونس در واکنش به درخواست اخیر محمود عباس از راشد غنوشی، رهبر حزب نهضت تونس برای میانجیگری به منظور حل اختلافات میان جنبش های فتح و حماس گفت که فلسطینیان با یکدیگر قطع ارتباط نکرده اند تا برای آشتی ملی خود نیازمند واسطه باشند.

وی در عین حال خاطرنشان کرد که حماس از هرگونه تلاش برای وحدت و آشتی ملت فلسطین استقبال می کند، اما فلسطینیان نیازی به واسطه ندارند.

مشعل درباره مذاکرات مستقیم با رژیم صهیونیستی نیز گفت: موضع جنبش حماس کاملاواضح است و مذاکرات مستقیم با این رژیم به هیچ وجه در دستور کار ما قرار ندارد و اگر هم ضرورتی برای مذاکره وجود داشته باشد این مذاکرات به طور غیرمستقیم انجام می شود و این سیاست و موضع ثابت جنبش حماس است.

رئیس دفتر سیاسی حماس درباره هدف سفر خود به تونس نیز اظهار کرد: هدف از این سفر بحث و بررسی اقدامات پس از توقف جنگ غزه و بررسی راه های امدادرسانی فوری به ساکنان غزه، اسکان آنها و عمران و بازسازی ویرانی های غزه است، زیرا دشمن صهیونیستی جنایت های هولناکی را علیه مردم غزه مرتکب شده و ویرانی های گسترده ای را در این منطقه به بار آورده است.

خالد مشعل تاکید کرد که جامعه بین الملل موظف است زیرساخت های غزه اعم از بیمارستان ها و نیروگاه های تولید برق را به منظور پایان دادن به رنج ها و مشکلات فلسطینیان بازسازی کند.

وی اشاره کرد که اجلاس بین المللی بازسازی غزه روز دوازدهم اکتبر (بیستم مهر) در قاهره برگزار می شود و حماس از هرگونه تلاش و اقدامی به منظور عمران و بازسازی غزه استقبال می کند، اما هر اقدامی در این زمینه باید در اسرع وقت انجام شود.

خالد مشعل همچنین با رد اظهارات محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، وجود حکومت سایه تحت مدیریت جنبش حماس را در باریکه غزه تکذیب کرد. وی خاطرنشان کرد که در آنجا حکومت وفاق ملی مطرح است و حکومت سایه به هیچ وجه واقعیت ندارد.