آرشیو یکشنبه ۲۳‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۴۰۷۱
ایران
۱۵

رشد 70 درصدی طرح خط آهن سریع السیر تهران - اصفهان

مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: عملیات احداث خط آهن سریع السیر مسیر تهران قم اصفهان به طول 412 کیلومتر در دست اقدام است و هم اکنون پیشرفت فیزیکی زیرسازی این طرح به حدود 70 درصد رسیده است.

به گزارش ایلنا، محسن پورسید آقایی افزود: برنامه حرکت این قطار در این محور بر مبنای سرعت 300 کیلومتر بر ساعت برنامه ریزی شده است.

وی با بیان این که برقی شدن محور تهران مشهد در دست اقدام قرار گرفته، یادآور شد: با بازسازی و بهسازی زیربنا و تامین ناوگان مورد نیاز طی چهار سال آینده این مسیر پر تردد کشور به بهره برداری می رسد.

وی با اشاره به برنامه ریزی کشورهای منطقه برای توسعه قطارهای سریع السیر افزود: در منطقه خاورمیانه کشورهای ترکیه، عربستان، ایران، قطر و امارات برای احداث قطارهای سریع السیر برنامه ریزی کرده اند و ایران نیز دو طرح سریع السیر راه آهن تهران اصفهان و تهران مشهد را در دست اقدام دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که هم اکنون استفاده از قطارهای سریع السیر در بسیاری از کشورهای جهان و منطقه مورد توجه جدی قرار گرفته، گفت: در خط آهن سریع السیر با حذف تقاطع های همسطح، نبود توقف های متوالی، نداشتن قوس های متوالی و داشتن مسیرهای مستقل، شاهد توسعه راه آهن با سرعت های بیش از 350 کیلومتر بر ساعت هستیم.

به گفته وی، هم اکنون 21 هزار و 472 کیلومتر خطوط سریع السیر در جهان در حال بهره برداری بوده، که 13هزار و 964 کیلومتر در دست ساخت و احداث 16 هزار و 347 کیلومتر در دست برنامه ریزی است. مدیرعامل راه آهن ایران اظهار کرد: طبق برنامه ریزی های انجام شده در کشورهای مختلف جهان تا ده سال آینده طول راه آهن سریع السیر در جهان به 51 هزار و 784 کیلومتر خواهد رسید.