آرشیو سه‌شنبه ۲۵‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۴۰۷۳
جامعه
۱۷

سالانه 150 میلیون دلار دارو از کشور صادر می شود

رتبه بندی شرکت های دارویی تا پایان سال

وزیر بهداشت گفت: تا پایان امسال شرکت های تولیدکننده دارو براساس کیفیت محصولاتشان رتبه بندی خواهند شد.

به گزارش ایسنا، حسن هاشمی ضمن اشاره به صادرات سالانه 150 میلیون دلاری دارویی در کشور افزود: از این ارقام راضی نیستیم. البته این موضوع به سیاست هایی که در دو سه دهه گذشته اتخاذ شده، بازمی گردد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره قاچاق داروهای ایرانی نیز عنوان کرد: بخشی از داروها از کیفیت بسیار خوبی برخوردارند و در عین حال، کمترین قیمت را دارد و به همین دلیل قاچاق می شود که این اتفاق هم تقریبا روزانه می افتد. ما در راستای حمایت از تولید داخل، واردات داروها را کاهش داده ایم و در مقابل انتظار داریم که کیفیت داروهای داخلی افزایش یابد تا به این ترتیب بتدریج واردات را به حداقل برسانیم.

وزیر بهداشت درباره اعتباراتی که قرار بود از محل یک درصد مالیات بر ارزش افزوده به وزارت بهداشت اختصاص یابد، اظهار کرد: مشکل وزارت بهداشت در این زمینه حل شده و اعتبارات در حال تخصیص است. بنابراین با کمک بیمه ها تعهداتی را که مجلس برعهده ما گذاشته، به نحو احسن انجام می دهیم. هاشمی تاکید کرد: این اعتبارات باید در سه حوزه بهداشت، ارتقای خدمات بیمارستانی و رفع کمبود تجهیزات بیمارستان ها هزینه شود.

به گفته این مقام مسئول، برای اجرای طرح تحول بهداشت مشکل اعتباری نداریم و امیدواریم در آینده گزارش های خوبی در این زمینه داشته باشیم.

وزیر بهداشت در گفت وگو با فارس نیز خاطرنشان کرد: در شش ماهه امسال حدود 40 درصد صرفه جویی ارزی در واردات دارو داشته ایم و 1100 میلیارد تومان هم برای ارزان شدن داروی بیماران خاص و صعب العلاج در سال 93 اختصاص دادیم.

هاشمی خبر داد: سامانه جامع اطلاعات و رهگیری دارو با راه اندازی پرتال دارویی که شامل همه مراحل ورود، تولید، توزیع و عرضه دارو خواهد بود، موضوع نظارت ما را بسیار جدی تر و راحت تر خواهد کرد و امسال راه اندازی می شود.

وی هشدار داد: افزایش روزافزون مصرف مواد روانگردان واقعا نگران کننده است، ایدز از همین طریق در حال گسترش است و امیدواریم با تکمیل شبکه بهداشتی در حاشیه شهرها، جلوی مصرف بی رویه این مواد و شیوع اعتیاد تزریقی را بگیریم.