آرشیو چهارشنبه ۲۶‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۵۷۴۶
ایران شوک
۱۱

ساکنان شهرهای مرزی امریکا با خطر هجوم این گردباد روبه رو شده اند

گردباد «اودیل» مکزیک را درنوردید

گروه شوک: گردباد و طوفان ویرانگر «اودیل» با سرعتی بیش از 175 کیلومتر در ساعت، غرب مکزیک را فراگرفت. کانون اصلی طوفان «اودیل» منطقه تفریحی «باخاکالیفرنیا» است. شدت وزش بادهای ویرانگر به حدی است که حدود 30 هزار گردشگر خارجی در هتل ها و مناطق امن گرفتار شده اند. براساس گزارش های منتشر شده و تحقیقات کارشناسان هواشناسی، وقوع این گردباد در 30 سال اخیر بی سابقه بوده است. مقام های دولتی مکزیک از دوشنبه 24 شهریورماه با اعلام وضعیت اضطراری در منطقه «باخاکالیفرنیا»، نسبت به موج های خروشان، رانش زمین، جاری شدن سیل و خسارات جانی و مالی هشدار داده اند.

از سوی دیگر نیروهای ارتش و امداد و نجات با آماده کردن پناهگاهی مطمئن برای 30 هزار نفر قصد دارند از بروز حوادث مرگبار جلوگیری کنند. براثر طوفان سهمگین، برق بیش از 239 هزار خانه تاکنون قطع شده است و 135 نفر از شهروندان نیز دچار جراحاتی شده اند. میزان تخریب گردباد تاکنون به طور دقیق اعلام نشده، اما شیشه های شکسته شده خانه ها و فروشگاه ها، از جاکنده شدن سقف خانه ها، تخریب ساختمان های بخش ساحلی و در نهایت خسارات شدید به معابر عمومی و خودروهای گردشگران و شهروندان بومی منطقه بروشنی قابل مشاهده است.

وحشت مقام های امریکایی از هجوم طوفان

همزمان با این حادثه، کارشناسان اداره هواشناسی امریکا، درباره رسیدن گردباد «اودیل» به شهروندان امریکایی در مناطق مرزی هشدار داده اند تا خانه های خود را ترک کنند. بر همین اساس نیروی دریایی امریکا برای مقابله با گردباد، به حال آماده باش درآمده است. پیش از این نیز مرکز ملی طوفان امریکا در «میامی»، پیش بینی کرده بود گردباد «اودیل» از نظر ویرانگری در رده چهارم طوفان ها قرار دارد و با رسیدن به ساحل از شدت تخریب آن کاسته خواهد شد. بر همین اساس با توجه به نظر کارشناسان، سرعت گردباد «اودیل» هنگام عبور از شمال غربی به سمت شبه جزیره بیابانی کاهش می یابد و از قدرت آن طی دو روز آینده کاسته می شود. از سوی دیگر قطع برق در مناطق حادثه خیز و جاری شدن سیل موجب شده عملیات امداد و نجات با تاخیر انجام شود. در منطقه طوفان زده مجتمع های ساحلی زیادی برای اقامت گردشگران و ماهیگیران وجود دارد که در معرض هجوم گردباد قرار دارند. «لوئیس پوئنته» رئیس اداره حفاظت شهری مکزیک، گفت: 164 پناهگاه با ظرفیت 30 هزار نفر برای آسیب دیدگان آماده شده است.