آرشیو چهارشنبه ۲۶‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۵۷۴۶
ایران زمین
۲۰

گوناگون

شکوفه درختان سیب و لیمو در آستانه فصل پاییز

درحالی که فصل تابستان می رود تا در روزهای آخر شهریورماه به پایان برسد، در آستانه فصل پاییز و در اتفاقی نادر، درختان سیب در بخش سده اقلید و لیموشیرین در نی ریز فارس شکوفه دادند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ شکوفه دادن بی موقع درختان سیب در بخش سده اقلید تعجب شهروندان را به همراه داشته است. استرس های گرمایی (نوسان دما) و تغذیه مناسب درختان از علل شکوفه زدن نابهنگام است.

این گزارش می افزاید: در حالی که برداشت لیموشیرین در برخی مناطق فارس آغاز شده در پدیده ای نادر این درخت، میوه و شکوفه را با هم دارد.

داریوش طهماسبی، مدیرجهاد کشاورزی نی ریز، تغییرات ناگهانی هوا و رسیدگی و کوددهی مناسب را عامل به بار نشستن این درخت در خارج از فصل دانست.

قدردانی از احیاگران ابنیه‎های تاریخی گرگان

گرگان – خبرنگار ایران در مراسمی که به منظور نکوداشت هشتاد و سومین سالروز ثبت ملی بافت تاریخی گرگان برگزار شد، از افرادی که در راستای حفظ و احیای بناهای تاریخی شهر گرگان تلاش کردند، قدردانی شد.

محمود اخوان مهدوی، دبیر انجمن حامیان بافت‎ها و محوطه‎های تاریخی گرگان اظهار داشت: این آیین در راستای حفاظت از بافت تاریخی شهر و فرهنگسازی برپا شده است.

این انجمن امیدوار است برای جبران لطماتی که در نوسازی‎های بی‎ضابطه و ناهمگون به بافت تاریخی گرگان وارد آمده در مدت 3 سال آینده اقدام های جبرانی که وزارت مسکن و شهرسازی قول آن را داده، عملی شود.

در این مراسم از شهروندانی که خانه‎های تاریخی خود در بافت قدیم را مرمت کرده‎ اند، تقدیر به عمل آمد.

ثبت 7 اثر تاریخی سیستان و بلوچستان در فهرست آثار ملی

7 اثر و بنای تاریخی سیستان و بلوچستان در فهرست آثار ملی ثبت شد.

علیرضا شه بخش، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان تصریح کرد: این آثار شامل قلعه رستم و ارگ ورمال در شهرستان هامون، سرای بزی یک و سرای بزی 2 و منار دولت آباد در شهرستان نیمروز، خانه ملک در شهرستان زاهدان و امارت بخشداری قدیم در شهرستان نیکشهر است.

وی در گفت وگو با فارس ادامه داد: تاکنون یکهزار و 650 اثر تاریخی و باستانی از سیستان و بلوچستان در فهرست آثار ملی ثبت شده بود که با حساب این 7 اثر جدید شمار آنها به یکهزار و 657 اثر رسید.