آرشیو یکشنبه ۳۰‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۳۰۶۴
صفحه آخر
۱۶

برهوتی بر بوم ها نقش بسته

گالری فرامرزی، نخستین گالری هنری است که نسبت به خشکسالی در کشور واکنش نشان داده و قصد دارد تا نمایشگاهی را تحت عنوان «برهوت» برگزار کند.

در نمایشگاه برهوت که از چهارم مهر ماه در گالری فرامرزی آغاز خواهد شد و تا 24 مهر ماه در معرض تماشای عموم خواهد بود، نمایشگاهی که می کوشد با زبان هنر، بحران کم آبی را در کشور یادآور شود و نسبت به این شرایط حاد اقلیمی هشدار دهد. در این نمایشگاه آثاری از مارکو گریگوریان، ایران درودی، پرویز کلانتری، جلال شباهنگی، علی فرامرزی و مصطفی دشتی به نمایش درخواهد آمد.

در نوشته این نمایشگاه آمده: «برهوتی است درکمین نشسته تا آنچه را باقی است از حیات انسانی دررباید. خسبیده برکناره های هر آبادی و خف کرده بر دورادور هر باغ و زراعتی. تارانده شدگان می شناسندش، آرام است و صبور - ولی پیگیر. سال هایی به اندازه عمق تاریخ - اهالی این خطه راه مبارزه با آن را می دانستند، آنان نیز صبور بودند و پیگیر، با اسلحه یی به اندازه یک بیل و کلنگ. راه آوردن پادزهرش را به مدد هوش ذاتی و نیروی زندگی دریافته بودند، از فرسنگ های دور با هدایتی از لایه های زیرین زمین آب را و آبادانی را به سطح می آوردند و پنجه در پنجه کویر درانداخته و آبادانی پیشه کرده بودند، به یکباره اسلحه بر زمین نهادند و تسلیم. عمیق چاه ها چاره ساز نشد و سدها هم، از قضا سرکه انگبین صفرا فزود و برهوت همچنان به پیش می تازد. هنرمندان این سرزمین چون بسیاری مسائل خطرش را از پیش دریافته بودند و هر یک با ابزار خویش هشدار می دادند. اینک گروهی از نقاشان که عمری را در به تصویرکشیدن این برهوت طی کرده اند، گرد هم آمده اند تا یک بار دیگر یادآوری کنند گفته های شان را و البته این تعداد همه آنان نیستند.