آرشیو یکشنبه ۳۰‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۳۳۰۲
استان ها
۱۸
از گوشه و کنار

لزوم توسعه خطوط ریلی و اجرای شبکه بزرگراهی کرمان

دنیای اقتصاد، کرمان، مرجان ضیایی: مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: شبکه راه ها و حمل ونقل در توسعه پایدار استان نقش زیربنایی دارند و از این رو اتمام شبکه بزرگراهی استان و تکمیل و توسعه شبکه ریلی با جدیت درحال پیگیری است.

خداداد مقبلی با بیان اینکه در قالب طرح مثلث توسعه، زمینه های پیشرفت کرمان فراهم شده و کارها با سرعت و دقت پیگیری می شوند، گفت: ویژگی هایی که باعث اولویت توسعه شبکه ریلی شده است، ایمنی بالاو صرفه اقتصادی بیشتر برای کشور و استان کرمان است.

وی با اشاره به اینکه امروزه در کشورهای پیشرفته، شبکه ریلی زیربنای حمل ونقل است گفت: استهلاک و تصادف در شبکه جاده ای زیاد است و متاسفانه 95 درصد حمل ونقل باری و مسافری کشور هم اکنون از طریق جاده صورت می گیرد که این مساله تلفات ناشی از تصادف ها را افزایش داده است. مقبلی افزود: پروژه های انتفاعی در حوزه راه ها که بخش خصوصی تمایل به ورود به آنها را دارد، فقط آزاد راه ها هستند که در استان کرمان شامل آزاد راه بندرعباس – سیرجان و سیرجان- شهربابک – یزد می شود. وی ادامه داد: پروژه ساخت آزاد راه از طریق اخذ عوارض برای بخش خصوصی سود آور است و عبورومرور روزانه 40 هزار خودرو در این مسیر برای سرمایه گذاران جاذبه دارد.

مقبلی در مورد موانع حضور بخش خصوصی و سرمایه گذاران یادآور شد: هرچند آرامش و ثبات اقتصادی نسبی به وجود آمده است، اما نرخ بالای سود تسهیلات بانکی مانع حضور سرمایه گذاران است و مسیر تعامل سرمایه گذاران و شبکه بانکی باید با سرعت بیشتری هموار شود.