آرشیو دوشنبه ۳۱‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۳۰۶۵
دیپلماسی
۱۱

آخرین خبر از نیویورک: نخستین دیدار دو جانبه جواد ظریف و جان کری در نیویورک

تیم مذاکره کننده هسته یی کشورمان که برای شرکت در هفتمین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5 (آلمان، فرانسه، انگلستان، روسیه، امریکا و چین) درباره راه حل جامع هسته یی در نیویورک به سر می برد، روز شنبه و یکشنبه به وقت نیویورک رایزنی هایی را با هیات های 1+5 داشت. در پنجمین روز از اقامت تیم هسته یی ایران در نیویورک، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه رایزنی ها در هفتمین دور مذاکرات به گفت وگو پرداختند علاوه بر آن سیدعباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و هلگا اشمیت، معاون کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز شنبه با یکدیگر دیدار و گفت وگو کردند. نشست چهارجانبه معاونان وزیر خارجه ایران و نمایندگان سه کشور اروپایی در 1+5 نیز شامگاه شنبه مشترکا برگزار شد.

رایزنی ها روز یکشنبه هیات مذاکره کننده ایرانی در نیویورک با دیدار های دوجانبه با هیات های امریکا، روسیه و چین به صورت جداگانه پیش رفت.

دیدارهای صبح یکشنبه به وقت نیویورک وزیر امور خارجه ایران با دیدار با پیتر مائور، رییس صلیب سرخ، ساعت هشت صبح آغاز شد. پس از این دیدار محمدجواد ظریف با و نبیل العربی، دبیر کل اتحادیه عرب به صورت جداگانه دیدار داشت. مهم ترین دیدار روز گذشته وزیر امور خارجه ایران ساعت 11 صبح به وقت نیویورک با سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان برگزار شد.

علاوه بر این صبح روز گذشته به وقت نیویورک مذاکرات دوجانبه هیات های ایرانی و آمریکایی در سطوح معاونین و کارشناسان برگزار شد این مذاکرات بعد از ظهر با حضور وزرای خارجه دو کشورادامه پیدا کرد. لازم به ذکر است که نخستین دیدار میان محمدجواد ظریف و جان کری در نیویورک به شکل دوجانبه در قالب مذاکرات 1+5 برگزار شد.