آرشیو سه‌شنبه ۱ مهر ۱۳۹۳، شماره ۲۰۸۷۹
اخبار کشور
۳

آیت الله آدینه وند معروف به نحوی لرستانی به رحمت ایزدی پیوست

آیت الله حاج شیخ محمدرضا آدینه وند معروف به نحوی لرستانی از علمای برجسته لرستان در شهر مقدس قم و در سن 85 سالگی دار فانی را وداع گفت.

به گزارش ایسنا از لرستان، آیت الله حاج شیخ محمدرضا آدینه وند معروف به نحوی لرستانی در روز دهم دی ماه سال 1308 در قصبه گرخوشاب طرهان از توابع شهرستان کوهدشت چشم به جهان گشود و در خانواده علم و فضیلت و تقوا رشد و تربیت یافت.

آیت الله آدینه وند از همان کودکی در تحصیل علم و دانش بسیار کوشا بود.

وی دروس مقدمات تا سطح عالیه و اصول فقه را نزد اساتید آن زمان در حوزه علمیه قم تلمذ کرد. در کمترین زمان مورد توجه آیت الله العظمی بروجردی قرار گرفت و از سوی ایشان به سمت استادی حوزه علمیه نائل شد و به تدریس صرف و نحو عربی پرداخت. تخصص و تسلط ایشان بر ادبیات عرب و علم نحو به حدی رسید که در نظر اهل علم به «نحوی» مشهور شد.

آیت الله آدینه وند بیش از 60 سال در حوزه علمیه قم مشغول تدریس علوم دینی از جمله صرف و نحو (سیوطی)، تجزیه و ترکیب قرآن، تفسیر قرآن، منطق و فقه و اصول مشغول بود. وی از امام خمینی و از رهبری حضرت آیت الله خامنه ای قاطعانه حمایت می کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای از ایشان خواسته بودند که کتابی درباره قرآن تهیه کند که در حوزه علمیه اطلاعات بیشتری را به طلاب بدهد. از این رو، وی کتاب «کلمه الله العلیا» را همراه با تجزیه و ترکیب کلام الله مجید در 6 جلد به چاپ رساند.

از وی کتاب ها و مقالاتی به چاپ رسیده است از جمله به کتاب سیمای توحید در فروع دین می توان اشاره کرد. این روحانی و مفسر قرآن کریم در زمینه ساخت مسجد در کوهدشت تلاش های زیادی داشت که از جمله مساجدی که به همت وی ساخته شده می توان به مسجدجامع و مسجد حضرت صاحب الزمان(عج) کوهدشت، 2 مسجد در روستاهای آدینه وند، روستای کوشکی و 4 مسجد در روستای پشت تنگ و مساجدی در منطقه رومشگان و سوری و امرایی اشاره کرد.