آرشیو سه‌شنبه ۱ مهر ۱۳۹۳، شماره ۲۰۸۷۹
اقتصادی
۴

شرکت ملی نفت خبر داد: آغاز مذاکره نفتی با 18 شرکت خارجی برای اکتشافات جدید

یک مقام مسئول شرکت ملی نفت ایران از مذاکره با 18 شرکت خارجی برای حضور در 40 بلوک اکتشافی جدید خبر داد.

هرمز قلاوند در نشستی خبری در تشریح سیاست های جدید اکتشاف نفت و گاز طبیعی ایران، گفت: مذاکره با 18 شرکت بین المللی برای امضای قراردادهای اکتشاف و توسعه در 40 بلوک اکتشاف جدید نفت و گاز ایران آغاز شده است.

مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با اعلام اینکه از 40 بلوک جدید اکتشافی 15 بلوک در قالب قراردادهای جدید صنعت نفت به شرکت های خارجی معرفی خواهد شد تصریح کرد: دلیل تاکید بر همکاری با شرکت های خارجی کمبود منابع مالی در داخل کشور است.

به گزارش مهر، این مقام مسئول با بیان اینکه در طول 12 سال گذشته تاکنون حدود یک میلیارد و 40 میلیون دلار در حوزه اکتشافات نفت و گاز ایران سرمایه گذاری شده است، اظهار داشت: در این مدت 15 بلوک اکتشافی تعیین شده بود که از این تعداد کار 1‍1 بلوک به انجام رسیده و سه بلوک دیگر به دلیل اعمال تحریم ها نیمه کاره رها شده است.

وی با یادآوری اینکه در حال حاضر ضریب موفقیت عملیات اکتشاف نفت و گاز در ایران 70 درصد است تبیین کرد: این رقم در سالهای آینده کاهش می یابد به طوری که پیش بینی می شود این ضریب به 50 تا60 درصد هم برسد.

مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در خصوص تحقق برنامه پنجم توسعه در بخش اکتشاف نفت و گاز هم توضیح داد: اهداف اکتشافات نفت و گاز ایران در سال اول اجرای برنامه پنجم توسعه با کشف چندین مخزن جدید هیدروکربوری به طور کامل محقق شد.

قلاوند در ادامه از فعالیت به طور همزمان 7 دکل خشکی و کل دریایی در بلوک های اکتشاف نفت و گاز ایران با اولویت مناطق مرزی خبر داد و افزود: جزئیات اکتشافات جدید نفت و گاز کشور به وزیر نفت ارائه شده و وزارت نفت می تواند این اخبار را در اختیار مردم قرار دهد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بودجه امسال امور اکتشاف شرکت ملی نفت 110 میلیون دلار به علاوه 150 میلیارد تومان تعیین شده است، گفت: شرکت ملی نفت ایران به زودی با دانشگاه بارسلونا و یک شرکت اروپایی قرارداد جدید همکاری مطالعاتی در بلوک زاگرس امضا خواهد کرد.