آرشیو سه‌شنبه ۱ مهر ۱۳۹۳، شماره ۴۰۷۹
ایران
۱۵

ظرفیت های مغفول گردشگری در روستاهای خراسان

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی با اشاره به این که ظرفیت روستاها به عنوان یکی از قطب های تاریخی و گردشگری مورد غفلت قرار گرفته است، گفت: این امر ایجاب می کند توجه خود را به سمت حفاظت از ساختار روستاها به عنوان حلقه های فرهنگی و هویتی معطوف سازیم.

رجبعلی لباف خانیکی در گفت وگو با مهر افزود: میراث فرهنگی این استان باید با زنده نگه داشتن فرهنگ روستایی، رونق صنایع دستی، توجه به ابنیه تاریخی و حفظ گویش های محلی موجب کاهش مهاجرت روستاییان، ایجاد اشتغالزایی و توسعه فرهنگ روستاگردی شود.

وی تصریح کرد: اکنون روستاهای تاریخی کنگ، زشک و جاغرق از مقاصد اصلی گردشگران است و امروزه کمتر کسی است که از وجود چنین روستاهایی بی خبر باشد. بنابراین حفظ شاکله زندگی روستایی لازمه توسعه یافتگی یک استان یا شهر است، زیرا وقتی گردشگران بسیاری وارد این مناطق شوند، پیشینه و هویت ما را از طریق وجود آثار تاریخی، موسیقی و غذای محلی می شناسند و با خرید سوغات و صنایع دستی روستاییان موجبات رونق اقتصادی را فراهم می کنند.

وی بر حفظ معماری روستایی تاکید کرد و افزود: اکنون به دلیل گسترش بی رویه زندگی شهری، اصالت شیوه معماری روستاها، و سیمای ظاهری آن مورد تهدید جدی قرار گرفته است.

لباف خانیکی یادآور شد: توسعه گردشگری، حمایت از هنرمندان صنایع دستی و جذب توریست برای تماشای بناهای تاریخی و فرهنگی در روستاها؛ موجب مهاجرت معکوس می شود و از دیگر سو باید به این مساله نیز توجه کرد که معماری روستایی، غذاهایی محلی و حتی موسیقی محلی در توسعه پایدار روستا و توسعه مجموعه استان خراسان رضوی نقش بسزایی دارد.

وی با اشاره به این که زندگی روستانشینی نباید به فراموشی سپرده شود، گفت: فرهنگ زندگی روستایی باید از طریق برپایی جشنواره ها، برگزاری تورهای روستاگردی و تبلیغ بناهای تاریخی و فرهنگی همواره در روستاها زنده نگه داشته شود.