آرشیو چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۳، شماره ۴۰۸۶
جامعه
۱۴

آن روزها باران دردسر نبود

امین جلالوند

گروه جامعه- پاییز و بارندگی از هم جدا نیست. انگار با ورود به فصل پاییز، انتظار برای بارندگی هم با خودش می آید.

اما جالب است خیلی هایمان به جای آن که در بارندگی های فصل پاییز از پشت پنجره خانه یا محل کار خود از برگریزان خیس طبیعت خرسند شویم، همواره این تشویش و دلهره را داریم که مبادا امروز به قرارهایمان نرسیم و همه برنامه ریزی های روزانه مان به هم بخورد.

در روزهای بارندگی، کافی است چند قطره باران از آسمان بچکد، بلافاصله ترافیک خیابان ها بخصوص در شهرهای بزرگ سرسام آور می شود.

اما واقعا حرف حساب اینجاست که چرا باید زیرساخت های ارتباطی در کشور ما تا به این اندازه آسیب پذیر باشد که حتی نزولات جوی هم روی ناوگان حمل و نقل ما تا این حد تاثیر مخرب بگذارد.

کارشناسان بر این باورند جنگ آینده جهان، دیگر جنگ بر سر منابع انرژی و نفت نیست، بلکه این بحران بی آبی و خشکسالی است که دنیا را رفته رفته به سمت و سوی یک «جنگ آبی» تمام عیار خواهد کشاند.

در چنین اوضاع و احوالی، باید از بارش نزولات جوی فراوان استقبال کنیم و ذوق زده شویم، اما در کشور ما وقتی در هوای بارانی، اتوبوس ها دیرتر به ایستگاه می رسند یا اصلانمی رسند و کرایه تاکسی ها هم به طور خودجوش اضافه می شود، باید به شهروندان حق داد در دل آرزو کنند «ای کاش امروز باران نبارد».

همه اینها را گفتیم که بگوییم ما شهروندان با فرا رسیدن فصل پاییز از مسئولان انتظار داریم فکری به حال ناوگان حمل و نقل و وضع جاده ها داشته باشند تا بارندگی به عذاب در رانندگی تبدیل نشود.

می خواهیم بگوییم فصل ها هم مدیریت می خواهد و واجب است در فصل های بارندگی، مدیریت بهتری در موضوع مهمی مثل سیستم حمل و نقل اعمال شود.