آرشیو پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۳، شماره ۳۰۷۴
حوادث
۱۸

نجات 2 قاتل از مرگ، پای چوبه دار

اعتماد| گذشت دو خانواده مقتول یکی در شهرستان مشکین شهر و دیگری در گرگان سبب شد تا دو قاتل پای چوبه دار از مرگ نجات پیدا کنند. در نخستین قتل که در مشکین شهر اتفاق افتاد، حس گذشت و ایثار پدری که پسر جوانش پنج سال پیش در یک نزاع دسته جمعی کشته شده بود، اجازه نداد تا جوان دیگری را به چوبه اعدام بسپارد. او از قصاص قاتل پسرش گذشت کرد.

«س. ن» 27 ساله، پنج سال پیش در زمستان سال 88 در یک نزاع دسته جمعی میان دو همسایه در روستای پریخان شهرستان مشکین شهر هادی شریف زاده 21 ساله را با اصابت جسم سخت به قتل رسانده بود. او پس از دستگیری به قتل اعتراف کرد و روانه زندان شد، حکم قصاص برای قاتل صادر شد و پس از آن هم به تایید دیوان عالی کشور رسید. اما در روز اعدام با پیگیری و پا در میانی ریش سفیدان، مسوولان و دوستان و هم ولایتی ها، اولیای دم مقتول از خون فرزند خود گذشتند و رضایت دادند که قاتل فرزندشان بار دیگر طعم حیات را بچشد. پدر مقتول در جمع حاضران با قدردانی از وساطت حاضران به ویژه افرادی که زمینه لازم برای رضایت را فراهم کرده بودند، گفت: دو نفر نقش اساسی در جلب رضایت طرفین داشتند و این وساطت بعد از سال ها موجب شد آبروی این روستا در منطقه حفظ شود.

گذشت در گلستان

در دومین مراسم اعدامی که قرار بود در گلستان اجرا شود، گذشت اولیای دم، جوان 25 ساله گرگانی را که به قصاص محکوم شده بود، از چوبه دار نجات داد. زندانی «م. ج» 25 ساله چهار سال و نیم قبل به جرم قتل عمد با حکم مراجع قضایی محکوم به قصاص نفس شده بود. اما این محکوم با تلاش تیم اخذ رضایت شاکی، مسوولان زندان و ستاد دیه، علما و ریش سفیدان و گذشت بزرگ اولیای دم از قصاص رهایی یافت. مدیرکل زندان های استان گلستان گفت: در شهرستان گرگان ظرف یک سال گذشته بیش از 30 بار با گذشت و ایثار اولیای دم، محکوم به قصاصی نجات یافته است.