آرشیو پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۳، شماره ۲۰۸۸۷
اقتصادی
۴

بانک مرکزی: منابع بانکی نباید آسان و ارزان در اختیار افراد ناصالح قرار گیرد

معاون نظارتی بانک مرکزی گفت: منابع بانکی نباید آسان و ارزان در اختیار افراد ناصالح قرار گیرد.

حمید تهرانفر اضافه کرد: متاسفانه در کشور تصور غالب این است که با وجود پول و منابع مالی، مشکلات بنگاه های اقتصادی حل می شود در حالی که پول و سرمایه تنها یکی از اجزای تشکیل دهنده یک فعالیت اقتصادی است. مدیریت صحیح، منابع انسانی مطلوب و داشتن منابع مالی کافی توسط موسسات و سهامداران زیربنای فعالیت ساختاری و مداوم یک شرکت معتبر و مطلوب است.

تهرانفر تصریح کرد: به نظر می رسد استفاده از منابع بانکی به نوعی، حالت حق پیدا کرده است، به عبارت دیگر، تکالیف تعیین شده برای بانک ها، اکثرا راه پرداخت تسهیلات را هموار می کنند و نوعی حق را برای استفاده کنندگان از تسهیلات بانکی پدید می آورد.

معاون نظارتی بانک مرکزی ادامه داد: به نحوی که گویی فعالان اقتصادی حتما باید از منابع بانکی بهره بگیرند یا هر زمان که لازم شد بانک ها آماده باشند تا تسهیلات را پرداخت کنند.

تهرانفر با بیان اینکه این سخن، حرف درستی است، اظهار داشت: بانک مرکزی با این نوع نگرش مخالف است زیرا منابع بانکی را نباید به راحتی و ارزان در اختیار افراد ناصالح و فعالیت های غیرضروری قرار داد. اصولابانک ها از جمله فعالان اقتصادی هستند که فعالیت آنها نه از منظر پرداخت بی قید و شرط تسهیلات بلکه از دیدگاه رفتارهای احتیاط آمیز و محتاطانه به شدت مقرراتی است.

وی همچنین در خصوص مقررات سخت گیرانه در مورد بانک ها نیز گفت: صرف نظر از ضوابط گسترده ای که از سوی مراجع مختلف کشوری برای نظام بانکی کشور تهیه و اعلام می شود، بانک مرکزی نیز بانک ها را در چارچوب مقرراتی که خود تعیین می کند، هدایت می کند.

تهرانفر افزود: برخی ضوابط احتیاطی باید از سوی نظام بانکی مورد رعایت قرار گیرد تا مطمئن شویم بانک ها سالم هستند و خطری منابع سپرده گذاران را تهدید نمی کند.