آرشیو چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳، شماره ۴۱۰۲
ایران
۱۵

آفت مگس زیتون در طارم مهار شد

سال گذشته زیتون داران منطقه طارم زنجان با شیوع آفت مگس زیتون شاهد بی سابقه ترین خسارات وارده به باغ ها و به تبع آن آینده معیشت خود بودند، اما با آغاز فصل جدید برداشت با تمهیدات گوناگونی که اندیشیده شد، این آفت تقریبا کنترل شد و باغداران طارمی افزایش قابل توجهی از محصول زیتون را نسبت به سال گذشته تجربه کردند.

بحران آفت در باغات طارم طی سال های اخیر تا جایی پیش رفت که از سال گذشته تاکنون تعدادی از باغداران این منطقه از شغل باغداری و تولید محصولات کشاورزی منصرف شده و به فعالیت و زندگی در شهرهای زنجان و قزوین روی آورده اند، اما با آغاز فصل برداشت در سال 93 آفت مخرب مگس زیتون سرانجام به کنترل درآمد، طوری که محصول جدید طارم با افزایش کمی و کیفی مسرت بخشی همراه بوده است.

صادقی نیارکی از باغداران و مالکان کشت و صنعت زیتون با اشاره به مهار آفت مگس زیتون به مهر گفت: اوضاع محصول دهی باغ های طارم امسال غیرقابل پیش بینی بود، زیرا با وجود شدت خسارات وارده در سال قبل، تمام پیش بینی و تدابیر ما در خوشبینانه ترین حالت این بود که وضع این محصول را در سال جاری از «بدتر» به «بد» تغییر دهیم.

به گفته وی، برداشت انبوه و سالم محصول زیتون در سال جدید، اوضاع وخیم گذشته را به وضع ایده آل رساند و موجب نجات اقتصاد، معیشت و آینده کشاورزان طارمی شد.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان قزوین نیز با بیان این که برداشت زیتون ماری از اول شهریور و برداشت دیگر اقلام نیز از پانزدهم شهریور به بعد آغاز شده است، گفت: در نتیجه برنامه ریزی های صورت گرفته که حاصل تلاش باغداران و کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان و استان بود، امسال نه تنها هیچ گونه خسارتی به محصول ارزشمند زیتون طارم وارد نشد، بلکه شاهد تولید محصولی سالم، با کیفیت و عاری از هر گونه آفت مگس زیتون هستیم.

به گفته مجید اسماعیلی، این موفقیت در شرایطی به دست می آید که امسال به لحاظ فیزیولوژیک سال ناباروری زیتون است، به این معنا که درخت زیتون در یک سال بارور و در سال بعد نابارور است، با وجود این پیش بینی می شود در همین سال نابارور، از هر هکتار 1.5 تا دو تن زیتون برداشت شود که به هیچ وجه با آمار سال گذشته که به حدود 90 درصد این باغ ها آسیب رسیده بود، قابل مقایسه نیست.