آرشیو پنجشنبه ۱ آبان ۱۳۹۳، شماره ۲۰۹۰۳
اقتصادی
۴

ستاد تنظیم بازار درگیر بی ثباتی

ستاد تنظیم بازار با گذشت حدود 14 ماه از فعالیت دولت یازدهم همچنان با جابه جایی های فراوانی رو به رو بوده و همچنان در کنترل بازار ناموفق نشان داده است.

ستاد تنظیم بازار از سال های گذشته یکی از مهم ترین نهاد ها برای تعیین وضعیت بازار محسوب می شود. نابسامانی های مختلفی که گا ه در قیمت برخی از کالاهای اساسی مورد نیاز مردم مانند گوشت، مرغ، روغن و یا برنج به وجود می آید به وسیله این نهاد به ثبات می رسد.

به گزارش نسیم، نابسامانی و جابه جایی های مکرر ستاد تنظیم بازار در حدود 14 ماه گذشته بر روی بازار نیز تاثیر گذاشت و شاهد نوسانات قیمت های برخی از کالاهای اساسی علی رغم کاهش نرخ تورم بوده ایم. قیمت مرغ، گوشت، روغن، برنج و تخم مرغ در ماهای اخیر با نوسانات فراوانی رو به رو بوده است و در برخی از موارد هم علی رغم ذخایر مناسب در کشور واردات بی رویه ای انجام گرفته است.

عدم اطلاع رسانی ستاد تنظیم بازار در خصوص قیمت ها هم یکی از مشکلاتی است که تنش را به بازار منتقل کرده است. این عدم اطلاع رسانی و در برخی موارد اظهار نظرهای ضد و نقیض در شرایطی انجام می شود که جلسه ستاد تنظیم بازار هر دوشنبه در وزارت جهاد کشاورزی برگزار می شود. به طور مثال در برخی از این ضد و نقیض گویی ها قیمت هایی که در خصوص گوشت مرغ از طرف شرکت پشتیبانی امور دام عرضه شده و در ستاد تنظیم بازار به تصویب رسیده است حکایت از اعداد متفاوتی را دارد.

این در حالی است که یکی از مسئولین ستاد تنظیم بازار ارتباط با رسانه ها را مخل بازار دانسته و اعلام کرده که رسانه ای شدن تصمیمات ستاد تنظیم بازار، بازار را آشفته می کند. جابه جایی ستاد تنظیم بازار از وزارت صنعت به نهاد ریاست جمهوری و وزارت جهاد کشاورزی نیز تا به حال کارکردی را برای دولت به همراه نداشته است و مسئولان دولت یازدهم علی رغم موفقیت نسبی در مهار تورم همچنان در کنترل بازار دچار مشکل هستند.