آرشیو یکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۳، شماره ۲۰۹۰۵
صفحه آخر
۱۲

به دنبال کشته شدن 32 نظامی در صحرای سینا صورت گرفت: اعلام 3 روز عزای عمومی و 3 ماه حالت فوق العاده در مصر

به دنبال کشته شدن 33 نظامی مصری توسط تروریست ها ژنرال السیسی 3 روز عزای عمومی اعلام کرد.

از زمانی که مردم مصر علیه دیکتاتوری حسنی مبارک قیام کردند این کشور روی ثبات و آرامش را به خود ندیده است. با پیروزی محمد مرسی در اولین انتخابات آزاد ریاست جمهوری مصر امید به بازگشت آرامش بیشتر شد اما کودتای نظامی مجالی به اسلام گراهای مصری نداد و بار دیگر تاریخ خود را در مصر تکرار کرد و نظامیان بر سر کار آمدند.

بدون اغراق، از آن زمان تاکنون مصر «روز بدون حادثه» را تجربه نکرده است.

در تازه ترین مورد، تروریست ها روز جمعه یک خودروی بمب گذاری شده در ایست بازرسی در منطقه «کرم القوادیس» در شمال سینا را منفجر کردند که دست کم 29 سرباز مصری کشته و 31 تن دیگر زخمی شدند.چند ساعت بعد نیز افراد مسلح 3 سرباز مصری را در نزدیکی یک مرکز امنیتی در العریش در سینا مورد هدف قرار دادند و یک مقام پلیس نیز در استان الشرقیه کشته شد.

به دنبال این عملیات تروریستی، عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر پس از نشست شورای دفاع ملی حالت فوق العاده 3 ماهه اعلام کرد. بر اساس این فرمان رئیس جمهور مصر، حالت فوق العاده، شهر «رفح» در مرکز نوار غزه تا غرب شهر «العریش» و نیز مناطق مرکزی شبه جزیره سینا را شامل می شود.

السیسی همچنین در واکنش به این اقدام تروریستی 3 روز عزای عمومی اعلام کرد.

کشورها و مجامع بین المللی نیز در واکنش به کشته شدن 33 سرباز مصری این حملات را محکوم کردند. «جن ساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن محکوم کردن این حادثه اعلام کرد که این کشور نسبت به مصر برای مقابله با حملات تروریستی تعهداتی دارد که به آن پایبند است. شورای امنیت سازمان ملل نیز این حادثه را محکوم کرد و خواستار مجازات و مقابله با عاملان آن شدند. سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز این جنایت را محکوم کرد.

این حمله تروریستی از زمان برکناری مرسی مرگبارترین حمله در مصر بوده است. این حملات را معمولاگروه تروریستی انصار بیت المقدس که شاخه ای از القاعده می باشد انجام می دهند. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است.