آرشیو یکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۳، شماره ۵۷۷۷
صفحه آخر
۲۴

با کاروان شهادت

محرم، تلاقی مظلومیت و ظلم ستیزی

اسماعیل علوی

از آن نیمروزی که اباعبدالله الحسین (ع) بر ساحل شهادت ایستاد و حماسه ای جاوید آفرید قرن ها می گذرد، اما شکوه نام و یاد و فضایل آن حضرت پیوسته روزافزون است و هر ساله با فرا رسیدن محرم آفاق جان های شیفته صبغه حسینی گرفته و بار دیگر عشق تفسیر می شود. عاشورا شورانگیزترین حماسه تاریخ و الهامبخش روح های بلند و آزاده است که با عدالت طلبی و حقیقت جویی همراه است.

حماسه ای که در هنگامه زوال ارزش ها و سیطره ظلم و نفاق و ریا از افق شهادت سر زد و رسالت خود را جداسازی حق از باطل و مبارزه مستمر با جهل و ظلم و دورویی شناسانه آن گونه که در عرصه های مختلف رویارویی حق و باطل نام حسین (ع) و حماسه عاشورا طنین داشته و جانمایه حرکت های تاریخی بسیاری ملهم از این حماسه جاوید است.

عاشورا نقطه تلاقی مظلومیت و ظلم ستیزی است و حسین (ع) حلقه اتصال آن و ذخیره ای تمام نشدنی از ارزش های متعالی که جوهره انسانی انسان را غنا می بخشد و با شکافتن دیواره های جهل و ظلم منشا تحولات بزرگی بوده و خواهدبود.

عاشورا مکتب تربیت و تقویت روح آزادگی و یکتاپرستی و الگوی عملی آن است و راز پایداری در راه حق و حقیقت را همراه دارد. حماسه عاشورا شعله ای است که به سردی نمی گراید و تا انتهای ابدیت استمرار خواهد یافت و راهی است گشوده به حقیقت ناب اسلام محمدی تا مستکبران و ریاکاران نتوانند دین و ایمان مردم را به یغما برند. قیامی که قوام دین را موجب شده و مکتب آزادگی و حریت را بر پا ساخت تا حقیقت دین راه به سوی ابدیت بیابد و دچار افول و کجی نشود. عاشورا تجلی اندیشه ای است که حقیقت توحید را توضیح می دهد و مستمر بر پیروان آن می افزاید.

فرهنگ عاشورا ابعاد گسترده ای دارد که جلوه های متعالی در جای جای آن موج می زند و همچون آموزگاری بزرگ فیض آموز است و انسان را به «خودشناسی» و «خداشناسی» رهنمون می شود. اگر عمق قیام عاشورا شناخته شود، فلسفه رسالت نبوی شناخته خواهد شد. فرهنگ عاشورا مجموعه ای غنی از ایمان و اعتقاد، حماسه و حادثه، تفکر و خردمندی و عشق و ایثار است که تاثیرگذارترین نقش را در خاطره بشریت به یادگار نهاده و در حد اعلای تاثیرگذاری پیام بلند دین را در میان نسل ها و عصرها طنین داده است.