آرشیو یکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۳، شماره ۴۱۰۵
رسانه: رادیو و تلویزیون
۳

حقایق کربلادر فراتر از تاریخ

مجموعه مستند «فراتر از تاریخ» ساخته ایرج عرب زاده یکتا با هدف روایت سیر تاریخی سفر کاروان امام حسین(ع) از مکه به کربلا، در دهه اول محرم هر شب ساعت 19 و 30 دقیقه از شبکه مستند به نمایش درمی آید.

این مستند که در ده قسمت 45 دقیقه ای در شبکه مستند تولید شده و پژوهش آن در جشنواره پژوهش های رسانه ای موفق به دریافت لوح سپاس شده است، حقایقی از واقعه قیام امام حسین(ع) را بازگو می کند.

در این مجموعه با استفاده از نوع خاصی از انیمیشن سه بعدی و دوبعدی، بازسازی نقشه ها و استفاده از منابع آرشیوی و حتی معرفی کتاب ها و اختلافات تاریخی آن، تقسیم بندی خوبی از نظر تنوع بصری برای مخاطب ایجاد شده است و تلاش شده در بحث حرکت کاروان از مکه تا کربلا، نقشه راه، منزل به منزل به تصویر کشیده شود تا مخاطب بخوبی این تغییر مسافت و تغییر اقلیم را حس کند.

مجموعه مستند «پشت فرات» که پشت صحنه و خاطرات تولید برترین مجموعه های تلویزیونی ویژه ماه محرم را به تصویر کشیده، امشب ساعت 23 پشت صحنه سریال «معصومیت از دست رفته» را نمایش می دهد.

محمد هوشمند، تهیه کننده «پشت فرات» ضمن اعلام این خبر گفت: امشب قسمت دوم پشت صحنه معصومیت از دست رفته به نمایش درمی آید و گفت وگویی با داریوش فرهنگ، امین تارخ، فریبا کوثری و مصطفی تاری بازیگران و محمد مسعود تهیه کننده این سریال را نمایش می دهیم.

هوشمند ادامه داد: با توجه به تصاویر خوبی که از پشت صحنه مجموعه معصومیت از دست رفته به دست آورده ایم که روند ساخت دکور و گریم بازیگران را با جزییات قابل توجهی نمایش می دهد پشت صحنه این سریال در دو قسمت به نمایش درمی آید.

«معصومیت از دست رفته» به کارگردانی داوود میرباقری، قصه ای مرتبط با عاشورای سال 61 هجری قمری دارد؛ زمانی که خزانه دار امین کوفه درگیر عشق قدیمی اش به حمیرای یهودی می شود. ماریای نصرانی همسر او، در کشمکش بین عقل و عشق و اعتقادات، محور داستان قرار می گیرد.