آرشیو یکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۳، شماره ۴۱۰۵
فرهنگ و هنر
۵

باران خواهی ایرانیان به قطر می رود

پرونده آیین باران خواهی ایرانیان به عنوان میراث ناملموس تهیه شده است و برای ثبت آن در فهرست جهانی یونسکو تا یک ماه دیگر به اجلاس میراث ناملموس در قطر ارائه خواهد شد.

به گزارش مهر، فرهاد نظری مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی در این باره گفت: آیین باران خواهی روستای کبوران تفرش از بین 11 پرونده ای که ایران سال ها پیش به یونسکو پیشنهاد داده بود، برای ثبت جهانی در فهرست میراث ناملموس سال 2014 به یونسکو ارسال شد تا در اجلاس آن که قرار است آذرماه امسال در قطر برگزار شود، مورد بررسی و ثبت قرار گیرد.

از سوی دیگر پیش از برگزاری اجلاس جهانی، این پرونده بهمن ماه سال گذشته در فهرست میراث ملی ثبت شد تا برای راه یابی به فهرست جهانی مشکلی نداشته باشد.

مسئولان سازمان میراث فرهنگی این آیین را محدود به رسم روستاییان تفرش کرده اند تا گستردگی آن باعث نشود کارشناسان سازمان یونسکو آن را رد کنند، همان طور که سال پیش پرونده طب سنتی ایرانیان را به علت گستردگی زیادش نپذیرفتند.

سال گذشته هشتمین اجلاس کمیته میراث ناملموس یونسکو در باکو برگزار شده بود و در آن اجلاس طب سنتی رد شد و چوگان به نام آذربایجان به ثبت رسید.