آرشیو یکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۳، شماره ۴۱۰۵
جهان
۶

اعلام حالت فوق العاده در صحرای سینا

در پی حمله یک عامل انتحاری که با خودروی بمب گذاری شده یک ایست بازرسی را در شمال منطقه سینای مصر هدف قرار داد، 26 سرباز مصری کشته و 24 نفر زخمی شدند. در یک حادثه دیگر نیز یک افسر کشته و یک سرباز مصری زخمی شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از شبکه الجزیره، منابع امنیتی مصر اعلام کردند این حمله که منجر به تخریب ایست بازرسی در منطقه القوادیس شد بزرگ ترین حمله صورت گرفته علیه ارتش مصر در چند سال قبل به شمار می آید. در واکنش به این حمله بالگردهای آپاچی مصر مواضع افراد مسلح را در العریش و الشیخ زوید هدف قرار دادند.

در همین حال عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر، برای مدت سه ماه در مناطقی در شمال سینا وضع فوق العاده اعلام و تاکید کرد که مقررات منع آمد و شد از ساعت 5 عصر تا 7 صبح اجرا خواهد شد. این وضع فوق العاده شامل مناطقی از شهر رفح که واقع در مرز با نوار غزه است تا غرب العریش، همچنین مناطقی در مرکز سینا می شود.

از سوی دیگر مقامات مصری گذرگاه رفح را تا اطلاع ثانوی بستند. چند ساعت پس از این حمله نیز منابع امنیتی مصر اعلام کردند در حمله ای جداگانه به یک ایست بازرسی در منطقه الطویل در جنوب العریش، یک افسر کشته شده و یک سرباز دیگر به ضرب گلوله زخمی شد. پس از این حمله ساکنان سینا تائید کردند که شبکه های اینترنتی و تلفن قطع شده است.

روز گذشته رئیس جمهور مصر نطقی تلویزیونی ایراد کرد و در آن گفت: دست های خارجی پشت پرده حملات تروریستی علیه ارتش قرار دارد.

وی گفت که توطئه ای علیه مردم مصر در حال اجراست و از مردم خواست که نسبت به این مساله هوشیار باشند. همچنین بان کی مون دبیرکل سازمان ملل در اظهاراتی انفجار تروریستی در سینای مصر را محکوم کرد.