آرشیو دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳، شماره ۴۱۰۶
فرهنگ و هنر
۵

تبریزی، افخمی و پوراحمد درباره شهید باقری فیلم می سازند

روایت 3 کارگردان از زندگی یک شهید

سه کارگردان شناخته شده سینمای ایران فیلم هایی را درباره زندگی شهید حسن باقری، جوان ترین فرمانده ایران در دوران هشت سال دفاع مقدس خواهند ساخت.

به گزارش تسنیم، شخصیت و داستان زندگی شهید حسن باقری برای خیلی از کارگردان های سینمای ایران جذابیت دارد. بهروز افخمی، کمال تبریزی و کیومرث پور احمد هم از جمله کارگردانانی هستند که فیلمنامه هایی با این موضوع در دست ساخت دارند.

آخرین اثر تصویری از زندگی شهید حسن باقری به مستند تلویزیونی «آخرین روزهای زمستان» کاری از حسین مهدویان برمی گردد که بشدت مورد استقبال قرار گرفت.

موفقیت این مجموعه برای بهروز افخمی، فیلمساز سینمای ایران هم الهامبخش بود و او براساس قسمت چهارم سریال مستند داستانی «آخرین روزهای زمستان» فیلمنامه «خمسه خمسه» را نوشت.داستان «خمسه خمسه» درباره توپخانه عراقی هاست و از آنجا که طبق مستندات جنگ شهید باقری در خنثی کردن این توپخانه نقش مهمی داشته است، در این فیلم نیز سعی می شود به صورت غیرمستقیم به این شهید پرداخته شود.

کمال تبریزی هم دیگر کارگردانی است که قصد ساخت فیلمی درباره شهید باقری را دارد. او با اشاره به فیلمنامه ای درباره زندگی شهید حسن باقری به تسنیم گفت: نگارش نسخه اولیه فیلمنامه «شهید حسن باقری» از سوی محمدرضا گوهری تمام شده است و ناصر عنصری تهیه کنندگی این طرح را به عهده خواهد داشت. این فیلمنامه به نقش شهید حسن باقری در عملیاتی اشاره دارد که باعث شکست حصر سوسنگرد شد.

کیومرث پوراحمد هم که کارگردانی فیلم های دفاع مقدسی چون «اتوبوس شب» و «پنجاه قدم آخر» را در کارنامه دارد، دیگر فیلمساز شناخته شده ای است که قرار است فیلمی براساس زندگی شهید حسن باقری بسازد.

شهید حسن باقری با نام واقعی غلامحسین افشردی معروف به سقای بسیجیان جوان ترین فرمانده ایران در دوران جنگ تحمیلی بود. او به عنوان فرمانده قرارگاه های نصر و کربلانقش مهمی در موفقیت نیروهای ایران در عملیات های فتح المبین، رمضان، بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر داشت.

او در نهم بهمن ماه سال 61 و در حالی که فقط 27 سال داشت، هنگام شناسایی منطقه دشمن و آماده سازی عملیات والفجر مقدماتی در منطقه فکه مورد اصابت گلوله خمپاره قرار گرفت و به شهادت رسید.