آرشیو سه‌شنبه ۶ آبان ۱۳۹۳، شماره ۳۳۳۲
باشگاه اقتصاددانان
۲۹
پرسش امروز

هزینه های جانبی در ساخت مسکن

صفحه امروز باشگاه اقتصاددانان، خواسته جمعی انبوه سازان از دولت مبنی بر «حذف یا تعدیل گسترده هزینه های فرعی در ساخت وساز های مسکونی» را مورد بحث و بررسی قرار داده است.

تشکل سراسری انبوه سازان ماه گذشته بسته سیاستی حاوی پیشنهادهایی برای خروج سریع از رکود مسکن را به دولت ارائه کرد و در آن فهرستی از سهم هزینه های جانبی یا فرعی در قیمت ساخت مسکن را منتشر کرد که نشان می داد نیمی از کل هزینه ساخت مربوط است به 19 نوع عوارض، کارمزد و حق الزحمه دستگاه های متعددی که در طول پروسه ساخت وساز، وظیفه خدمات رسانی به ساختمان و سازنده ها را برعهده دارند. کل هزینه ساخت مسکونی– بدون محاسبه قیمت زمین- در کشور مترمربعی 700 هزار تومان است که 327 هزار تومان آن برای 19 نوع هزینه جانبی صرف می شود و مابقی به دستمزد و مصالح ساختمانی به عنوان هزینه های اصلی اختصاص می یابد.

انبوه سازان معتقدند: هزینه های فرعی نوعی سهم خواهی از قیمت مسکن است و دست و پای سازنده ها را به دلیل افزایش بار مالی، گرفته و خود به عاملی برای تعمیق رکود تبدیل شده است.

این در حالی است که برخی کارشناسان، تعدادی از این هزینه های جانبی را لازمه ساخت وساز می دانند و دریافت آن از سازنده در ازای ارائه خدمات توسط دستگاه خدمت دهنده را ضروری و غیرقابل برگشت عنوان می کنند.

در صفحه امروز، صاحب نظران بخش های مختلف مرتبط با بازار ساخت وساز و مسکن، این موضوع را بررسی کرده اند. برآیند تحلیل های کارشناسی نشان می دهد: دغدغه انبوه سازان از بابت یکی از انواع هزینه های جانبی که «عوارض ساخت وساز» است، قابل درک و نگرانی درستی محسوب می شود. کارشناسان از دولت خواسته اند منابع درآمدی جایگزین برای شهرداری ها در نظر بگیرد تا وابستگی بالای 50درصدی بودجه شهرداری ها به این عوارض، کم شده و در نتیجه وزن سنگین آن از قیمت ساخت مسکن کاهش یابد.