آرشیو پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۳، شماره ۲۰۹۰۹
اخبار کشور
۱۲

افزایش همکاری های افغانستان و چین با امضای 4 توافقنامه در پکن

رئیس جمهور افغانستان که در راس هیئتی به پکن رفته بود، چهار موافقتنامه همکاری با همتای چینی خود به امضاء رساند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، «اشرف غنی احمدزی» دیروز پس از دیدار و مذاکره با «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین، به خبرنگاران گفت: در طی این مذاکرات، اعضای هیئت همراه وی با طرف های چینی چهار موافقتنامه همکاری امضا کردند. براساس توافقات صورت گرفته، همکاری های تجاری، اقتصادی و سیاسی میان دو کشور افزایش می یابد.

دولت چین همچنین متعهد شد سقف کمک های خود را تا یک میلیارد و 500 هزار «یوان» (حدود 250 میلیون دلار) افزایش دهد.

احمدزی در جریان دیدار با رئیس جمهور چین، با اشاره به پیشینه تجارت و ارتباط افغانستان و چین از طریق راه ابریشم گفت: می خواهیم افغانستان در 20 سال آینده به نقطه اتصال اقتصادی منطقه تبدیل شود بنابراین دولت کابل خواستار برقراری ارتباط مستقیم با چین از طریق منطقه اقتصادی «واخان» در شمال افغانستان است.

رئیس جمهور چین نیز نخستین سفر رسمی رئیس جمهور افغانستان را به این کشور، نمایانگر اهمیت روابط دو کشور دانست و اظهار داشت: چین همکاری با افغانستان را گسترش می دهد.

از داخل افغانستان نیز خبر رسیده نیروهای دولتی طی عملیاتی در استان «بدخشان»، 30 شبه نظامی طالبان را کشتند.

گسترش روابط آمریکا با هند از یک سو و افزایش تنش ها بین هند و چین در منطقه از سوی دیگر باعث شده است که چین به دنبال تحکیم روابط خود با افغانستان و پاکستان بیفتد.

از سوی دیگر چین نگران گسترش افراط گرایی وهابی در مناطق مسلمان نشین خود است و گسترش روابط با افغانستان را به عنوان فرصتی برای کنترل افراط گرایی در چین می داند.