آرشیو پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۳، شماره ۲۰۹۰۹
حوادث - اخبار کشور
۱۱

عضو کمیسیون آموزش مجلس: خصوصی سازی مدارس، عجولانه صورت گرفت

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان این که آموزش و پرورش امسال حدود 950 مدرسه را به موسسان غیردولتی واگذار کرده است، گفت: این اقدام عجولانه صورت گرفت.

ابوالقاسم خسروی در این خصوص تصریح کرد: زمانی که برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده بود، کوتاه بوده و تصمیم عجولانه بود؛ مدیران کشور هم توجیه نشدند و در همه جا هم به یک شیوه و به طور کامل مطابق با اهداف طرح اجرا نشد.

وی افزود: احتمال اینکه معلمان سابقه تدریس نداشته باشند و در واگذاری این مدارس، توانمندی موسسان در نظر گرفته نشده باشد، وجود دارد و این اشکالات باید رفع شود.

خسروی با اشاره به این که آموزش و پرورش در این طرح می توانست از مربیان پیش دبستانی که 10 سال سابقه هم داشتند، استفاده کند، اظهار داشت: امکان استفاده از مربیان پیش دبستانی در این طرح و در حالت تساوی با سایر نیروها وجود داشت که آموزش و پرورش به آن توجهی نکرده است.

وی در خصوص علت اجرای این طرح، افزود: این سیاست وزیر آموزش و پرورش به این دلیل اجرایی شد که در مقطع ابتدایی از پایه اول تا ششم دبستان با کمبود نیروی انسانی مواجه بوده است و از طرفی از طریق دولت، ردیف استخدام داده نشد و از سوی مجلس هم مجوزی برای به کارگیری نیروی جدید داده نشد؛ ضمن اینکه قانون جذب مربیان پیش دبستانی هم به دلیل اینکه دولت ردیف استخدامی نداشت، اجرا نشد و به همین دلیل آموزش و پرورش کمبود نیروی انسانی را به این شیوه جبران کرد.

خسروی با تشریح روش اجرای این طرح، خاطرنشان کرد: موسسان غیردولتی که سوابق مشخص در اداره مدارس دارند، دعوت به کار شدند و مدرسه در قبال یک قرارداد به آنها واگذار شد و در قبال هر دانش آموز حدود 500 تا 600 هزار تومان به موسس غیردولتی پرداخت و این موسس موظف شد دبیر لازم را خودش تامین کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این دبیران نیز باید آموزش دیده، باتجربه و منطبق با سیاست ها باشند و حداقل مدرک تحصیلی لیسانس داشته باشند.