آرشیو شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳، شماره ۲۰۹۱۰
اقتصادی
۴

وزارت جهاد کشاورزی: نیازی به واردات مرکبات نداریم

مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی، گفت: به یک کیلوگرم واردات مرکبات هم نیازی نداریم.

ابوالقاسم حسن پور افزود: با توجه به حجم عظیم تولید انواع مرکبات از جمله پرتقال، نارنگی، کیوی، لیموشیرین و... در کشور، امسال و سالهای آینده نیاز به واردات یک کیلوگرم از این محصولات به کشور نخواهیم داشت. وی همچنین با اشاره به سرما و برف شدید سال گذشته در غرب استان مازندران اظهار داشت: با توجه به پتانسیل تولید بیش از 2 میلیون تنی پرتقال در کشور، علی رغم بارش برف سنگین سال گذشته، خسارت چندانی به تولید این محصول وارد نشده و تا حدود 800هزارتن از این محصول را می توانیم صادر کنیم.

این مقام دولتی افزود: تولید پرتقال در کشور سالانه بیش از 2میلیون تن است در حالی که نیاز مصرفی آن در داخل یک میلیون و 200 هزارتن می باشد، بنابراین هیچ نگرانی برای صادرات مرکبات به ویژه پرتقال که شایعه کمبود آن وجود دارد، نیست.

قیمت مرکبات در بازار باید کاهش یابد

مجتبی شادلو، رئیس اتحادیه باغداران کشور نیز گفت: نرخ فعلی مرکبات از جمله پرتقال در بازار کشور غیرمنطقی است و باید کاهش یابد.

وی افزود: در حال حاضر هر کیلوگرم پرتقال با قیمت یک هزار تا یک هزار و 500 تومان از باغداران خریداری می شود که این محصول در بازار به قیمت 5 تا 8 هزار تومان در هر کیلوگرم به فروش می رسد.

بنابراین گزارش: چندی پیش محمدعلی طهماسبی معاون امور باغبانی جهاد کشاورزی نیز گفته بود؛ میوه مورد نیاز کشور از جمله مرکبات برای شب عید تامین است و کمبود مرکبات نداریم لذا واردات انواع میوه به ویژه مرکبات به کشور همچنان ممنوع است.

به گفته وی، با وجود افزایش تولید انواع مرکبات از جمله نارنگی و کیوی در سال جاری حتی در صورت کاهش نسبی تولید پرتقال نیز هیچ نیازی به واردات این محصول نداریم.

با وجودی که سال گذشته بخشی از مرکبات استان مازندران در اثر سرمازدگی آسیب دید، اما ارقام مختلف پرتقال در استان های دیگر کشور تولید می شود که نیاز بازار را تامین خواهد کرد.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی کرده است؛ امسال بیش از 300 هزار تن کیوی در کشور تولید شود.