آرشیو شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳، شماره ۲۰۹۱۰
اقتصادی
۴

رویترز: صادرات نفت ایران از یک میلیون بشکه در روز عبور کرد

صادرات نفت ایران با وجود کاهش 6/6درصدی خرید مشتریان آسیایی، بار دیگر به بیش از یک میلیون بشکه در روز رسید.

براساس گزارش فارس به نقل از رویترز، در ماه سپتامبر سال جاری، خریداران آسیایی نفت ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6/6درصد کمتر نفت ایرانی وارد کرده اند ولی سطح صادرات نفت ایران کماکان بالاتر از یک میلیون بشکه در روز است؛ 5+1 در مفاد توافق نامه مشهور ژنو از ایران خواسته بود که به طور متوسط، روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفت نفروشد.

ایران در ماه های اخیر کمتر از متوسط حجم مورد توافق، نفت فروخته بود که با افزایش مورد اشاره رویترز و رسیدن به 1/08 میلیون بشکه در روز، در کنار عدم نقض توافق ژنو، کاهش فروش ماه های گذشته هم جبران می شود.

چین، هند، ژاپن و کره جنوبی خریداران آسیایی نفت ایران هستند که در ماه سپتامبر 1/08 میلیون بشکه نفت در روز از ایران وارد کرده بودند. این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است اما نسبت به ماه قبل (اوت 2014) که ایران تنها 921هزار و 64 بشکه نفت در روز فروخته بود، افزایش

داشته است.

ایران در 9 ماه گذشته از سال جاری میلادی، بطور متوسط 1/14 میلیون بشکه نفت در روز فروخته که نسبت به 9 ماه سال گذشته، 19/6درصد رشد داشته است.

همچنین به گزارش ایرنا، یک تحلیلگر نفتی به رویترز گفت: واردات کشورهای آسیایی از ایران احتمالاافزایش خواهد یافت.

درهمین حال فارس به نقل از بلومبرگ خبر داد: قیمت جهانی نفت برنت همچنان روند نزولی دارد و با کاهش 88 سنت، به 85/51 دلار در هر بشکه رسید. نفت وست تگزاس آمریکا هم با 70سنت کاهش، بشکه ای 80/42 دلار فروخته شد.