آرشیو شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳، شماره ۲۰۹۱۰
شهرستان ها
۷

هفتمین بندرتجاری خوزستان به بهره برداری رسید

بندر تجاری شادگان در آیینی با حضور استاندار و جمعی از مسئولان استانی به بهره برداری رسید.

با آغاز بکار هفتمین بندر تجاری در شادگان، ظرفیت تخلیه و بارگیری کالادر استان خوزستان 100 هزار تن افزایش یافت.

بنادر استان خوزستان شامل مجتمع بندری امام خمینی، بندر خرمشهر، بندرآبادان و سه بندر کوچک سجافی، چویبده و اروندکنار در شمال غربی خلیج فارس است و بندر شادگان هفتمین بندر تجاری در استان است که غلات، مواد معدنی، شکر، آهن آلات و تولیدات شیمیایی عمده کالاهایی است که از این بنادر تخلیه و بارگیری می شوند.

بیش از یک سوم حجم مبادلات بازرگانی کشور از طریق بنادر استان خوزستان انجام می شود.

مقتدایی استاندار خوزستان در این مراسم هدف از راه اندازی این بندر تجاری را تامین معیشت مرزنشینان در طول ساحل و مرزهای خشکی استان خوزستان در شادگان، رونق کسب و کار در این منطقه محروم و ارتقا سطح امنیت مرزی منطقه عنوان کرد و افزود: کل مساحت این بندر حدود 30 هکتار است.

عبدالحسین مقتدایی گفت: عملیات ساخت ابنیه و زیرساخت های بندر شادگان با صرف 400 میلیارد ریال هزینه آغاز و سال گذشته به پایان رسید.

شهرستان شادگان دارای 55 کیلومتر مرز دریایی با عراق است و 2 رودخانه عظیم کارون و جراحی از کنار آن می گذرند و دارای 2 خور متصل به دریا به نام های ابوخضیرو دورق است که قابل کشتیرانی است. بندر شادگان دارای ظرفیت تخلیه و بارگیری حدود 100 هزار تن کالادر سال است که ظرفیت شناور آن پس از لایروبی به 500 تن می رسد.

امیدحاجتی معاون برنامه ریزی استانداری خوزستان در این مراسم از ابلاغ 32 میلیارد ریال اعتبار برای تامین تجهیزات مورد نیاز مرزبانی اعم از شناور در بندر شادگان خبر داد و اظهار داشت: از نظر تامین امنیت در این بندر مشکلی وجود نخواهد داشت.

سعدالله عبداللهی مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان نیز بر راه اندازی زیرساخت مخابراتی از جمله تلفن همراه گمرک، قرنطینه و اداره گذرنامه در بندر شادگان تاکید کرد و گفت: فعالیت در این بندر با کالاهای همراه ملوان آغاز می شود.