آرشیو شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳، شماره ۲۰۹۱۰
صفحه آخر
۱۲

امضای قرارداد فروش گاز میان روسیه، اوکراین و اتحادیه اروپا

سرانجام روسیه، اوکراین و کمیسیون اروپا طرح زمستانی فروش گاز را امضا کردند.

پس از ماه ها اختلاف و کشمکش سرانجام نمایندگان روسیه، اوکراین و کمیسیون اروپا روز پنج شنبه سندی درخصوص طرح زمستانی فروش گاز امضا کردند که از سرگیری ارسال گاز طبیعی روسیه به اوکراین و تامین ترانزیت آن به کشورهای اروپایی در فصل زمستان را موردنظر قرار داده است.

«الکساندر نوواک» وزیر انرژی روسیه، «یوری پرودان» وزیر انرژی اوکراین و «گیونتز ایتنگر» نائب رئیس کمیسیون اروپا زیر این سند را امضا کردند.

در همین ارتباط روسای جمهور روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان درجریان مذاکراتی تلفنی از پایان مذاکرات سه جانبه گازی و توافق طرفین درخصوص ارسال گاز روسیه به اوکراین استقبال کردند.

رهبران چهار کشور همچنین روند اوضاع اوکراین را نیز مورد بررسی قرار داده و بر ضرورت اجرای دقیق توافقات مینسک درخصوص برقراری آتش بس در شرق این کشور و همچنین کنترل موثر بر خطوط مرزی روسیه و اوکراین تاکید کردند.

از سوی دیگر خبرگزاری فارس گزارش داد که چهارمین محموله از کمک های بشردوستانه روسیه، پس از طی مراحل قانونی در گمرک اوکراین، برای کمک به ساکنان مناطق بحران زده شرق این کشور، راهی لوهانسک شد.

ورود این محموله به خاک اوکراین و کمک به ساکنان اکثرا روس تبار مناطق شرقی، بخشی از مفاد توافق میان استقلال طلبان و دولت اوکراین است که روز 14 شهریور در پایتخت بلاروس و با حضور نمایندگان روسیه منعقد شد.