آرشیو شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳، شماره ۲۰۹۱۰
صفحه آخر
۱۲

ناآرامی ها 30 کشته و 100 مجروح برجای گذاشت: طرح تمدید مدت ریاست جمهوری بورکینافاسو را به هم ریخت

طمع تمدید مجدد قدرت توسط رئیس جمهور بورکینافاسو و اشتباه محاسباتی وی این کشور غرب آفریقا را وارد هرج ومرج مطلق کرد.

درگیری ها در بورکینا فاسو زمانی آغاز شد که مخالفان دولت دریافتند که «بلیس کومپائوره» رئیس جمهور این کشور که از 27 سال قبل با یک کودتا نظامی به قدرت رسیده در نظر دارد با ارائه طرحی به پارلمان برای اصلاح قانون اساسی به دنبال این است تا بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند.

با شروع بررسی این طرح در پارلمان بورکینافاسو هزاران معترض به ساختمان های پارلمان و تلویزیون دولتی این کشور یورش بردند وآنها را اشغال کردند. بر اساس گزارش ها در این درگیری ها دستکم 30 تن کشته و بیش از 100 نفر نیز زخمی شدند.

رئیس جمهور بورکینافاسو در پی رویدادهای این کشور حالت فوق العاده در بورکینافاسو اعلام کرده و از مخالفان خواست تا به اعتراضات خود پایان دهند. بعد از آن «زفیرین دیابره» رهبر مخالفان بورکینافاسو با رد حالت فوق العاده اعلام شده توسط رئیس جمهور، خواستار استعفای وی شد.

در کشمکش بین رئیس جمهور و معترضان و با بحرانی شدن اوضاع ارتش بورکینافاسو نیز دست به کار شد و پنجشنبه شب، دولت و پارلمان این کشور را منحل کرد و با برقراری قوانین منع آمد و شد در کشور درباره برگزاری هرگونه تظاهرات به شهروندان هشدار داد.

ژنرال هانوره تراوره فرمانده ارتش بورکینافاسو با اعلام انحلال مجلس و دولت این کشور گفت: دولت انتقالی در 12 ماه آینده قدرت را در دست خواهد داشت.

با تشدید اعتراضات و حضور هزاران معترض در خیابان ها و کودتای ارتش کومپائوره رئیس جمهور بورکینافاسو صبح دیروز (جمعه) ضمن انحلال پارلمان و دولت تاکید کرد که از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری 2015 صرفنظر کرده است.

بلز کومپائوره در بخش دیگری از نطق تلویزیونی خود خطاب به مردم بورکینافاسو اضافه کرد: به تلاش برای تغییر قانون اساسی پایان داده ام.

گزارش ها حاکی از این است پخش شبکه تلویزیونی دولتی این کشور قطع شده و برخی اخبار حاکی از شنیده شدن صدای تیراندازی در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری بورکینافاسو است.

فرودگاه پایتخت این کشور در پی برگزاری تظاهرات گسترده مردمی ضد دولتی هم مسدود شده است.

گفتنی است رئیس جمهور بورکینافاسو پیشتر در سال 2000 میلادی نیز با ایجاد تغییراتی در قانون اساسی این کشور توانست بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند ولی ظاهرا این بار طمع تصاحب دائمی قدرت کار دست وی داده است.