آرشیو شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳، شماره ۲۰۹۱۰
حوادث - اخبار کشور
۱۱

مدیرعامل انجمن دیابت ایران، 11/3 درصد بزرگسالان کشور در خطر دیابت

درحال حاضر 11/3 درصد جمعیت کشور دیابت دارند یا در معرض خطر ابتلابه این بیماری هستند، نیمی از مبتلایان از این بیماری خاموش اطلاع ندارند و با افزایش سالمندی در سال های آینده سونامی دیابت در کشور رخ خواهد داد.

سرویس اجتماعی-

امیرکامران نیکوسخن افزود: عوامل مختلفی در بروز دیابت نوع دوم نقش دارند که مهمترین آنها عبارتند از چاقی و اضافه وزن، تغذیه نامناسب و پرکالری، ورزش نکردن و کم تحرکی، استرس و مصرف دخانیات که متاسفانه میزان همه این عوامل خطر در کشور ما رو به افزایش است.

وی ادامه داد: در زمان حاضر 382 میلیون نفر در دنیا به دیابت مبتلاهستند و پیش بینی می شود تا سال 2035 این میزان به 590 میلیون نفر برسد. 11 درصد هزینه بهداشتی کشورها صرف درمان این بیماری می شود و این بیماری خاموش سالانه 5 میلیارد تومان بار مالی به کشورها تحمیل می کند.

مدیر عامل انجمن دیابت ایران به فارس گفت: ایران هم اکنون جزو 10 کشور پر شیوع دیابت در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا قرار دارد و گرچه هم اکنون شیوع این بیماری در کشورهایی مثل قطر، کویت و عربستان بیشتر از ایران است اما با توجه به افزایش متوسط سن جمعیت ایران و افزایش سالمندی طی سال های آینده جزو 10 کشور دارای بیشترین شیوع دیابت قرار می گیرد.

گفتنی است پیش از این وزیر بهداشت در اولین نشست ستاد کشوری کنترل دخانیات در دولت یازدهم با اشاره به اینکه تا به حال سیاست ها و تصمیم های این ستاد برای مبارزه با استعمال دخانیات موفق نبوده است، گفته بود: در حال حاضر یک سوم سیگارهای موجود در کشور از مسیر قاچاق وارد شده اند، در حالی که این روند به راحتی قابل کنترل است. افزایش مالیات بر سیگار می تواند یکی از اقدامات موثر برای مبارزه با قاچاق باشد.

علی رغم پیشنهاد مثبت وزارت بهداشت، تاکنون هیچ اقدام عملی برای مبارزه با موج فزاینده شیوع مصرف دخانیات از جمله انواع همه گیری سیگار و قلیان در کشور صورت نگرفته است. شایان ذکر است در طول پنج سال گذشته، میزان شیوع سیگار در کشورمان به بیش از دو برابر افزایش یافته است. آمارها درخصوص اقبال عمومی خانواده ها به قلیان نیز قابل تامل و تکان دهنده ارزیابی می شود.