آرشیو شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳، شماره ۵۷۸۲
اندیشه
۱۷
خبر اندیشه

قیام امام حسین(ع) با راهبرد امر به معروف و نهی از منکر

حجت الاسلام دکتر داود فیرحی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و دکتر صادق آیینه وند رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی سه شنبه 6 آبان ماه میهمان خانه اندیشمندان ایران بودند تا پیرامون واقعه عاشورا و وضعیت جامعه در دوران معاویه پیش از قیام امام حسین(ع) تاملات خود را ارائه کنند.

در ابتدای این نشست دکتر صادق آیینه وند شرایط تاریخی دوران پیش از قیام امام حسین (ع) را از بعد جغرافیایی مورد توجه قرار داد و در این زمینه به عوامل اثرگذاری همچون افزایش فتوحات مسلمانان، تحولات اقتصادی، تولد نسل وارث (نسلی که تابع نسل های قبل نبود) و... اشاره کرد. وی همچنین تفسیرهای مختلفی را که از اسلام توسط خوارج و دیگر جریانات فکری صورت گرفته بود در زمینه سازی برای وقوع حادثه عاشورا بی اثر ندانست.

دکتر آیینه وند معتقد بود قیام امام حسین (ع) در راستای اصلاح گفتمان معاویه در جامعه با راهبرد امر به معروف و نهی از منکر صورت گرفت و حرکت اصلاحی اباعبدالله حسین(ع)، رویکرد جدیدی را در جامعه اسلامی پدید آورد.

در ادامه این نشست دکتر فیرحی به خطبه امام حسین (ع) در سال 60 هجری که حدود یک سال پیش از اتفاقات کربلابا محوریت امر به معروف ونهی از منکر ایراد شده بود اشاره کرد. وی علت ایراد این خطبه از سوی امام حسین(ع) را نیز دگرگونی های آغاز شده در داخل دولت اسلامی دانست که آگاهان جامعه در آن دوره را حساس کرده بود.

وی با اشاره به اینکه در آن دوره، جامعه تحت فشار تقابل های قبیله ای قرار گرفته بود، افزود: مواردی این گونه باعث شد مردم از آرمان های ارائه شده توسط پیامبر (ص) فاصله بگیرند و اینجا بود که بتدریج اندیشه اصلاح و مفهوم امر به معروف و نهی از منکر شکل گرفت.