آرشیو شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳، شماره ۵۷۸۲
بین الملل
۲۱

توافق روسیه، اوکراین و اتحادیه اروپا بر سر گاز

سرانجام با وساطت اتحادیه اروپا، مسکو راضی شد در فصل زمستان صادرات گاز خود به اوکراین را از سر بگیرد تا آن طور که آرسنی یاتسنیوک، نخست وزیر اوکراین گفته بود این کشور یخ نزند. این توافق در قالب توافق گازی سه جانبه روسیه، اوکراین و اتحادیه اروپا برای معامله گاز مورد نیاز در فصل زمستان در بروکسل به امضا رسید.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، بر اساس این توافقنامه روسیه تا مارس سال 2015 میلادی گاز مورد نیاز اوکراین را تامین می کند. این توافقنامه پس از پنج ماه مذاکره میان «آلکساندر نوواک» وزیر انرژی روسیه، «یوری پرودان» وزیر انرژی و صنایع معادن اوکراین و «گوئنتر اوتینگر» رئیس کمیسیون انرژی اتحادیه اروپا امضا شد. ضمیمه این توافقنامه نیز قراردادی است که «الکسی میلر» رئیس شرکت گازپروم روسیه و «آندری کوبولف» رئیس شرکت دولتی نفت و گاز اوکراین آن را امضا کردند. به گفته رئیس کمیسیون انرژی اتحادیه اروپا، در این توافق چهار میلیارد و 600 میلیون دلاری، اتحادیه اروپا ضامن تعهدات مالی کی یف و شرکت نفت و گاز که باید تا پایان ماه دسامبر سه میلیارد و 100 میلیون دلار بدهی خود را به گازپروم روسیه بپردازد، نیست. وی البته اطمینان داد که اوکراین می تواند این مبلغ را بپردازد.

بر پایه این گزارش، اوکراین خرید چهار میلیارد متر مکعب گاز را به قیمت یک میلیارد و 500 میلیون دلار تا پایان سال 2014 میلادی پیش بینی کرده است. این خرید، مبلغ کل بدهی های کی یف به مسکو را به چهار میلیارد و 600 میلیون دلار می رساند. به موجب توافق بروکسل، اوکراین موظف است سه میلیارد و 100 میلیون دلار بدهی خود را در دو بخش یک میلیارد و 450 میلیون دلار تا پیش از پایان نوامبر و یک میلیارد و 600 میلیون دلار را پیش از پایان ماه دسامبر به روسیه بپردازد.

اوکراین در زمان ریاست جمهوری «ویکتور یانوکوویچ» با استفاده از تخفیف ویژه روسیه، گاز را خریداری می کرد، اما با برکناری «یانوکوویچ» و به قدرت رسیدن غربگرایان در کی یف، روسیه تخفیف خود را حذف کرد.