آرشیو شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳، شماره ۵۷۸۲
ایران زمین
۲۰

مازندران به جمع استان های تولیدکننده زعفران پیوست

با شکسته شدن انحصار کاشت زعفران در ایران، مازندران هم به جمع تولیدکنندگان زعفران در کشور پیوست.

کاشت زعفران در مازندران برای نخستین بار 2 سال پیش توسط کمیته امداد و با همکاری جهاد دانشگاهی در یکی از روستاهای محروم منطقه چهاردانگه ساری قرار بود پیگیری و اجرایی شود که بنا به دلایل نامعلوم این طرح ناتمام ماند.

ابراهیم ولاشی، عضو شورای بخش چهاردانگه مازندران در گفت وگو با فارس از آغاز برداشت زعفران در مازندران و در روستای «کسوت» خبر داد و خاطر نشان کرد: مردم روستای کسوت در امسال یک هکتار از زمین های این روستا را به کشت زعفران اختصاص دادند.

وی به حمایت بسیج سازندگی شهرستان ساری از کاشت زعفران در روستای کسوت اشاره و اظهار کرد: طرح کاشت این محصول با ارائه تسهیلات بانکی توسط بسیج سازندگی بخوبی حمایت شد.

عضو شورای بخش چهاردانگه مازندران با اعلام اینکه میزان سوددهی زعفران نسبت به سایر محصولات در این روستا مورد توجه است، گفت: در هر 100 مترمربع زمین، بهره بردار به میزان 800 هزار تومان می تواند عایدی داشته باشد.وی اضافه کرد: عیارسنجی دقیقی از زعفران برداشت شده انجام نشده ولی میزان رضایتمندی از عطر، طعم و بو نشان از تولید با کیفیت این محصول در منطقه چهاردانگه مازندران دارد.عضو شورای بخش چهاردانگه مهم ترین دغدغه کشاورزان روستای کسوت را فروش با قیمت مناسب عنوان کرد و افزود: انتظار این است که متولیان این بخش نسبت به خرید مناسب محصول برنامه مدونی را در دستور کار قرار دهند.